Natuurkoffer voor Ouderen

De IVN-Natuurkoffer zit boordevol ideeën om ouderen een ‘groen uitje’ te geven zonder de deur uit te gaan. Tijdens deze natuuractiviteit komen onder meer prachtige natuurfoto’s van de seizoenen op tafel. Dit is de aanleiding om ouderen uitleg te geven en vragen te stellen. De natuuractiviteit wordt begeleid door IVN-Natuurgidsen, vrijwilligers en werknemers van verpleeg- en verzorgingshuizen.

Er zijn IVN-Natuurkoffers gemaakt voor de lente, zomer, herfst en winter en stimuleren ouderen om hun zintuigen te prikkelen. De geur van verse dennennaalden, het zien van mooie natuurbeelden, het voelen van takken, bladeren en het proeven van bijvoorbeeld bramen en bosbessen roept herinneringen op. Het bijzondere van onze zintuigen is, dat het herinneringen kan ophalen die diep geworteld zijn.

En dat is wat er gebeurd: de natuur biedt aanknopingspunten voor een gesprek over en herinneringen aan vroeger. Het kan gaan over de kindertijd, jeugdherinneringen, het gezinsleven, oude gewoonten of over werk.

Helaas is er een tekort aan vrijwilligers voor deze activiteit.

Belangstellenden om een bijdrage te leveren kunnen contact opnemen met Lisette Schelhaas.