Overig

Het verhaal van de Belgische barak

Noordoostpolder e.o. 21 juni 2023

Misschien wandel je soms in het Emmelerbos en kom je daarbij de Belgische Barak aan het einde van de Sportlaan tegen, de thuisbasis van IVN Noordoostpolder. Je wist het misschien niet, maar je loopt op dat moment langs een historisch monument. Bekijk het gebouw de volgende keer eens goed en werp ook eens een blik naar binnen. Hier volgt een stukje geschiedenis:

Na de drooglegging van de Noordoostpolder tijdens de Tweede Wereldoorlog was er een groot gebrek aan bouwmateriaal. Een groot probleem, want er moest een groot aantal boerderijen worden gerealiseerd. Om toch door te kunnen gaan met het cultiveren van de poldergrond, werd een honderdtal barakken overgenomen van België, waar ze tijdens de oorlog waren gebruikt om krijgsgevangenen in onder te brengen. De barakken werden voornamelijk als noodgebouwen op boerenerven geplaatst. De eerste pachtersgezinnen brachten er hun materieel en vee in onder, maar woonden er vaak ook zelf. De Belgische barakken zouden 5 jaar (!) mee kunnen en werden al snel vervangen door betonnen schuren. In 1954 stonden er nog 23 barakken; een zeer onwenselijke situatie, vond men toen. Ze werden zo snel mogelijk vervangen door definitieve bedrijfsgebouwen.

De barak aan het einde van de Sportlaan, waar tegenwoordig IVN, Voedselbos en Huttenbouw hun onderkomen hebben, is de enige Belgische barak die in de Noordoostpolder bewaard is gebleven. Vanuit deze barak werd eind jaren ’40 de beplanting van de Noordoostpolder uitgedacht en gerealiseerd. Latere gebruikers waren respectievelijk Staatsbosbeheer en Scouting Emmeloord.

Vanwege de historische waarde besloot de gemeente enkele jaren geleden dat het gebouw een opknapbeurt verdiende om het weer toekomstbestendig te maken. Samen met de gebruikers werd een plan gemaakt en in 2022 werd het gebouw opgeleverd met een grote centrale ruimte, een keukenruimte, een toiletruimte en een vergaderzaaltje. Daarna is er nog veel werk verzet door vrijwilligers van het Voedselbos. Er werden o.a. picknickbanken, boekenkasten, tafels en schuifdeuren getimmerd, zo veel mogelijk van onbewerkt hout uit het eigen voedselbos. Ook is een prachtige keuken gerealiseerd met alle benodigde apparatuur om voedsel- en kookworkshops te kunnen geven. In enkele jaren is het kale interieur omgetoverd tot een mooie sfeervolle thuisbasis voor IVN, Voedselbos en Huttenbouw. Petje af!