Kruidentuin Rekerhout

De kruidentuin is een klein park met een mooie verzameling inheemse planten en kruiden in natuurpark de Rekerhout in Alkmaar. De oorspronkelijke tuin dateert uit de periode 1982 – 1985, toen de Rekerhout is aangelegd. De tuin is in 2005 helemaal opgeknapt door de gemeente Alkmaar/Stadswerk 072, in samenwerking met het voormalige Alkmaarse bedrijf VSM-Geneesmiddelen, IVN, kinderboerderij de Rekerhout, en met Jaap ten Hoonte, de ontwerper van de kruidentuin.

De tuin wordt onderhouden door de IVN-werkgroep Kruidentuin Rekerhout.

Over ons

We zijn een enthousiaste groep van ongeveer 20 vrijwilligers (inclusief niet-IVN-leden). De vrijwilligers komen niet alleen uit de omgeving van de Rekerhout, maar ook uit de wijde omgeving van Alkmaar. We werken in kleine groepen, elke groep twee keer per maand, aan het onderhoud van de tuin. Per middag of avond zijn we ongeveer 2,5 uur bezig. De meesten van ons hebben geen speciale kennis, wij vinden het gewoon leuk om “nuttig bezig” te zijn in de natuur. Een aantal van ons hebben uitgebreide kennis van kruiden en geven leiding op het gebied van ‘wat, waar, wanneer’ met betrekking tot de planten.

Doelstelling

Onze primaire doelstelling is om een leerzame en natuurrijke omgeving te creëren waar het publiek kan ontspannen en leren. Behalve onderhoud van de tuin is educatie en voorlichting een belangrijk doel, zie Activiteiten Kruidentuin Rekerhout.

Meer weten?

Heb je vragen over de tuin en/of werkgroep? Neem dan contact op met:

Klaas Jan Koedijk
06 20245053