2024-03-31 Natuurwandeling Dorst Grijze Zandbij

De Grijze Zandbij

Verrassingswandeling met de Grijze Zandbij in de hoofdrol. Dit solitaire bijtje is alleen in het voorjaar actief en is heel kritisch wat betreft voedsel en weer. Ze vliegen uitsluitend bij droog en wat zonnig weer en verzamelen dan stuifmeel van bloeiende wilgenkatjes.

Hoe leeft de Grijze Zandbij

Solitair wil zeggen, dat de vrouwtjes elk een eigen nestgang graven. Ze doen dit op een warme plek in open zandgrond, vaak met tientallen vrij dicht bij elkaar. Toch geen gezamenlijk nest, zoals veel bijen- en hommelsoorten maken, maar wel een soort kolonievorm.

De nestgang gaat loodrecht de bodem in, kan wel ruim 50 cm diep gaan en krijgt een aantal korte zijkamertjes waarin steeds één eitje wordt gelegd, voorzien van een voorraad stuifmeel. De larve voedt zich hiermee. Dan volgt verpopping in een zelfgesponnen cocon. Aan het eind van de zomer is de metamorfose voltooid en is de bij volgroeid. Deze blijft dan nog veilig in de cocon overwinteren en kruipt pas in het vroege voorjaar naar boven om bovenin de nestgang te wachten tot de wilgen gaan bloeien. Dan begint de cyclus opnieuw.

De Grijze Zandbij in actie

Dat betekent, dat we om de grijze zandbij in actie te zien, zeker moeten zijn van aangenaam weer en bloeiende wilgen. We kunnen dus niet zomaar een datum prikken. We moeten de weersomstandigheden afwachten.

Als u aan deze bijzondere wandeling mee wilt doen, meldt u dan aan via onderstaande knop. Wij laten u dan zo spoedig mogelijk weten wanneer de wandeling uitgevoerd kan worden.
Aanpassing 23 maart: De wandeling zal bij gunstige weersomstandigheden op 31 maart plaatsvinden.

Na inschrijving ontvangt u informatie over de vertrekplaats.

Thema

“De Grijze Zandbij”

Foto:

Aad van Diemen

Inschrijven voor deze wandeling is verplicht.

Inschrijven is mogelijk tot op de dag van de wandeling. Na inschrijving ontvangt u informatie over de vertrekplaats. Indien het maximaal aantal inschrijvingen is behaald, zal de link niet meer werken; het inschrijfformulier wordt dan niet geopend.

Grijze zandbij april 2024 31 maart 2024 - 13:30