2024-04-14 Landgoederenwandeling Hondsdonk en Valkenberg

Landgoederenzone

Valkenberg, Hondsdonk en Luchtenburg vormen samen een vrijwel aaneengesloten landgoederenzone van zo’n 600 ha. Alleen de Chaamseweg snijdt er doorheen.

Landgoederen als economische eenheid

Landgoederen waren in het verleden bedoeld te functioneren als economische eenheid. Pachtboerderijen, houtproductie en jacht moesten voldoende opbrengen om landgoed, huis en opstallen, tuin en park te kunnen onderhouden. De eigenaar was gewoonlijk zo vermogend dat veel winst niet per se nodig was. Een landgoed was ook een statussymbool. De eigenaar woonde  gewoonlijk  in een stad. De grootste boerderij op het landgoed had een herenkamer, waar de eigenaar af en toe tijdelijk verbleef, om toe te zien op het reilen en zeilen en om de pacht te innen.

Landhuizen werden vooral na 1650 gebouwd. Een eerste landhuis was meestal een eenvoudig zomerverblijf om de warme, stinkende stad te kunnen ontvluchten.  De hoofdvestiging bleef in de stad. Pas in de loop van de 18e en 19e eeuw werden de grote, statige landhuizen gebouwd die geschikt waren voor permanente bewoning.

Gemengde bospercelen

De landgoederen bestaan uit gemengde bospercelen, akkers en weilanden, beuken- en eikenlanen. Door hoogteverschillen en bodemgesteldheid zijn er droge en natte gedeelten. De beekdalbossen hebben een rijke plantengroei, gerekend tot de floristisch belangrijkste in het land. Dankzij de variatie in begroeiing en de vele oude bomen, is het ook een vogelrijk gebied met veel holenbroeders zoals spechten en boomklvers. Er lopen enkele beken door het gebied. Deze vormen een uitgestrekt, handvormig stelsel van meanderende waterlopen die tussen Chaam en Ulvenhout geleidelijk samenkomen en tenslotte als Chaamse beek in de Mark uitmonden.

Langere wandeling:  8 a 9 km

Bij deze pittige wandeling is de afstand groter en ligt het tempo hoger dan bij de meeste IVN-activiteiten. Zorg dus voor goede, waterdichte schoenen. Wandel mee door een rijk verleden, een schitterend heden en geniet van de vele bloemen die hier in de lente te vinden zijn.

Thema:

Oude bossen en voorjaarsflora

Foto: Lieneke Steijn

Inschrijven voor deze wandeling is verplicht.

Inschrijven is mogelijk tot op de dag van de wandeling. Na inschrijving ontvangt u informatie over de vertrekplaats. Indien het maximaal aantal inschrijvingen is behaald, zal de link niet meer werken; het inschrijfformulier wordt dan niet geopend.

landgoederenwandeling 14-04-2024 14 april 2024 - 09:00
Wanneer