paddentrek Amfibiën en reptielen

Help de amfibieën – doe met ons mee

Maas en Waal 29 december 2023

Het gaat niet goed met de amfibieën!
Zelfs de aantallen gewone pad en bruine kikker gaan achteruit. Wij kunnen er iets aan doen, sterker nog: we doen er iets aan.
Al jaren helpen onze vrijwilligers deze dieren in het voorjaar veilig oversteken naar de voortplantingswateren. Dat doen we op de Schutlakenstraat in Puiflijk, Waalbandijk in Boven-Leeuwen, Zandstraat Beneden-Leeuwen, Kerkstraat in Wamel en Overlaatweg Dreumel. Daar worden veel amfibieën waargenomen.

Hoe werkt het:
We werken in kleine groepjes van 2 of 3 personen, meestal van 19.00 tot 21.00 uur. Je loopt nooit alleen en voor de veiligheid draagt iedereen een reflecterend hesje. Er zijn handschoenen beschikbaar voor het beetpakken van de amfibieën. Het is handig als je zelf een zaklamp meeneemt. We beginnen eind februari/begin maart, afhankelijk van de buitentemperatuur. De werkgroep coördinator deelt mee als de weersomstandigheden geschikt zijn en de amfibieën op pad gaan.

Wil je ook mee doen, meld je dan aan:
Als je dit jaar ook (weer) mee wilt helpen dan verzoeken wij jou om dit aanmeldformulier in te vullen. Hierop kun je aangeven op welke avonden in de week je beschikbaar bent en je woonplaats, zodat je ingedeeld wordt op een locatie in de buurt. Daarna ontvang je van de coördinator meer informatie en richtlijnen.

Tijdelijke schermen:
Afhankelijk van de situatie worden eventueel tijdelijke schermen langs de berm geplaatst met opvangemmers. Ook voor het plaatsen en opruimen zijn vrijwilligers nodig. Wil je ons daarbij helpen dan kun je dit op het aanmeldformulier aangeven bij ‘overige opmerkingen’.

Wil je meer weten? Piet Huitema 06-17499299.

Ken je wegen waar je eerder veel dode amfibieën hebt gezien of nu veel activiteit ziet? Meld het ons: paddentrekivnmw@gmail.com

amfibieën