Cursus Vogels en vogelherkenning 2024 (Volgeboekt)

De cursus vogels en vogelherkenning is inmiddels volgeboekt.

In 2024 organiseert de Vogelwerkgroep van IVN Leeuwarden e.o. weer de cursus ‘Vogels en vo­gel­her­ken­ning’. De cursus start halverwege januari en eindigt eind mei.

Wat leer je?

Nadat je deze cursus hebt gevolgd, kun je een flink aantal vogelsoorten herkennen. Zoals de ‘big-five’ van de weidevogels: kievit, grutto, tureluur, scholekster en veldleeuwerik. En stadsvogels als kool- en pimpelmees, vink en groenling, kauw en roek brengen je niet langer in verwarring. Ook leer je luisteren naar de zang van vogels. Met je oren, maar de hulp van handige apps schuwen we niet! Leuke feiten en weetjes komen ook aan bod: de merel is de populairste zangvogel in Nederland maar wist je bijvoorbeeld dat een ekster ook een zangvogel is?

Voor wie is de cursus bedoeld?

Voor beginners, voorkennis is niet nodig. Maar ook voor de al wat gevorderden is de cursus interessant en leerzaam! Want naast algemene soorten komen ook vogels zoals de Cetti’s zanger, sperweruil en de porseleinhoen voorbij. En leer je bijvoorbeeld goed het verschil tussen de kleine en de wilde zwaan.

Hoe is de cursus opgebouwd?

De cursus bestaat uit 7 the­o­rie­avon­den en 5 excursies.​ Tijdens de the­o­rie­avon­den (op maandagen) geven ver­schil­len­de docenten een in­te­res­san­te be­a­mer­le­zing. Je krijgt informatie over de bouw, zang en het gedrag van vogels. Ook leer je waarom je vogels zoals een kramsvogel, nooit in de zomer ziet maar juist in de winter. Voor de excursies (op zaterdagen) nemen we je mee naar verrassende (na­tuur­-)ge­bie­den in Friesland. Dan zien we met wat geluk blauwborsten, baardmannetjes en brilduikers, horen we wielewaal en waterral en genieten we van de vliegkunsten van bruine kiekendieven.

Meer informatie

Een uitgebreid programma met alle data van lessen en excursies vind je in deze PDF: Programma Vogelcursus 2024

Waar
Kurioskerk
Julianalaan 38
8932 AA Leeuwarden
Bekijk op Google Maps
  • Kosten: Deelnamekosten voor IVN-leden: € 80,- en niet-leden: € 95,-. Dit is exclusief reiskosten.
  • Aanmelden verplicht: Ja

Jan Willem Verbeek