De ENCI-groeve heden en verleden

Geschiedenis, geologie en flora en fauna

In de twintiger jaren van de vorige eeuw is begonnen met het afgraven van de kalksteen in de Sint-Pietersberg in Maastricht. Er was mergel nodig voor de cementindustrie. Maar al lang daarvoor werden er mergelblokken uit de berg gehaald voor de bouw van o.a. kerken. Op het plateau vond tuinbouw plaats. Na bijna honderd jaar afgraven is de ENCI een paar jaar geleden gestopt met de mergelwinning. De groeve is nu, net als de berg, een natuurgebied waar de natuur zich mag ontwikkelen. De lezing neemt u mee in het verleden en heden van de groeve. Wat leefde er vroeger op deze plek toen het hier nog zee was? Welke overblijfselen uit die tijd kunnen we nu nog vinden. En wat leeft er nu in de groeve.

Uw gids:
Mai Arets en Corrie Meijer

Wild van amfibieën en reptielen

Waar
Sjevemethoes