IVN natuur in Amsterdam
Vogels
woensdag08mrt2017

Tuinvogels voeren

Veel Nederlanders willen de vogels in de winter graag helpen door ze bij te voeren. Warm blijven in de kou kost de beestjes veel energie en door sneeuw en ijs vinden de vogels minder voedsel in de vrije natuur. De vogelbescherming geeft tips hoe je de vogels kunt helpen.

• Voer gevarieerd: voer bijvoorbeeld zaden, pinda’s en vetbollen, maar ook rozijnen en appels. Geef geen vloeibare olie, margarine en zoute producten.
  • Voer op verschillende plaatsen: mezen hangen graag aan een vetbol, vinken en merels scharrelen liever op de grond. Strooi daarom voer op de grond en voedertafel en hang bijvoorbeeld ook een voedersilo en vetbollen op.
  • Voor elke vogel wat wils: iedere vogel heeft eigen eetgewoonten. Winterkoninkjes eten insecten en merels houden van rozijnen. Een pimpelmees hangt graag aan een vetbol en mussen en vinken eten zaden.
  • Water is geen probleem: vocht is in de winter niet zo’n probleem voor vogels. Ze nemen gewoon een hapje sneeuw of rijp. Ook kun je wat ijs vergruizen, zodat ze dit kunnen oppikken. Geef nooit melk, dit is erg ongezond.
  • Hang een nestkast op: als je nu een nestkast ophangt, kunnen vogels er alvast aan wennen, voor wanneer het straks lente wordt. En in de winter gebruiken ze een nestkast vaak als slaapplek.

Foto: Hans Niekus