Scholenwerkgroep te gast bij Gerardusschool Weebosch

Bergeijk-Eersel 1 oktober 2020

Op verzoek van de Gerardusschool in de Weebosch organiseerden twee leden van de Scholenwerkgroep IVN-BE op donderdag 1 oktober 2020 een leuke en educatieve activiteit met als thema ‘op expeditie’. Vanwege de coronamaatregelen was alles goed coronaproof voorbereid. Er werd 1,5 meter in acht genomen en de IVN-werkgroepleden ontvingen de leerlingen buiten op het schoolplein. Eerst waren acht leerlingen uit groep 6-8 aan de beurt. Na een uurtje werd de groep gewisseld voor acht leerlingen uit groep 1-5. Ondanks het regenachtige weer hadden de Weebosche kinderen veel zin om naar buiten te gaan.

Voor de Gerardusschool ligt een mooie vijver die onderdeel uitmaakt van hun Educatieve Tuin. Hier kregen de jongens en meisjes informatie over de kringloop van het water. Ook is aandacht besteed aan de droogte en de lage grondwaterstand vanwege de droge zomers. Daarna liepen de leerlingen naar het bos dat naast de school ligt. Hier konden de leerlingen met schepjes, schroevendraaiers, bakjes en loepjes onderzoeken welke dierensporen ze konden vinden. Ook werd hier dieper ingegaan op de kringloop, fotosynthese, biodiversiteit, het vergaan van bomen, paddenstoelen en de droogte. Mooiste vondst was een boomtak met de sporen van een letterzetter onder de schors. De leerlingen, maar ook IVN-werkgroepleden Willemien en Anny, hadden een leuke leerzame middag.