Excursie Noordpolder Ossendrecht

Wandelen met een IVN-gids op de Brabantse Wal

Wandel mee met IVN Groene Zoom en Nareka door de Noordpolder van Ossendrecht en over de steilrand van de Brabantse Wal.
De wandeling vertrekt om 10.00 uur vanaf de parkeerplaats aan de Onderstal. De wandeling is ongeveer 5 km lang en duurt 2,5 uur. Deelname is gratis. Tip: draag stevig schoeisel en neem een verrekijker mee.

De Noordpolder van Ossendrecht

De Noordpolder van Ossendrecht is enkele jaren geleden omgevormd tot een natte natuurparel. Deze polder, aan de voet van de Brabantse Wal, is voor een groot deel eigendom van de Vereniging tot Behoud van Natuurmonumenten, die er in samenwerking met Waterschap de Brabantse Delta alles aan doet de natuurwaarden in het gebied te vergroten.
Er zijn verscheidene beheersmaatregelen genomen om het kwelwater, dat uit de Brabantse Wal in de polder terecht komt, langer vast te houden.
Allerlei vogels ontdekken dit gebied, waaronder zeldzame soorten als de waterral, porseleinhoen en kleinst waterhoen. Schuwe vogels die we waarschijnlijk niet gaan zien.
Er groeien veel plantensoorten, die van een natte bodem houden, zoals het moeraskartelblad. De overgang van hoge zandgrond naar lage kleipolder is indrukwekkend.

BrabantseWal Ossendrecht Noordpolder Groenezoom

Zicht vanuit natte natuurparel Noordpolder op de steilrand en de kerk van Hoogerheide (foto: Fred Severin)

GroeneZOom BrabantseWal Nareka Noordpolder Ossendrecht
Noordpolder Ossendrecht