Lezing invloed klimaatsverandering op het Bos

Op donderdag 18 april komt Twan van Alphen naar het IVN gebouw om een presentatie te geven over klimaatsveranderingen en de invloed hiervan op het bos.

De volgende vragen komen daarbij aan bod. Kunnen we het bos ook beter voorbereiden op een toekomst met klimaatsverandering? En welke rol kan het bos vervullen in het temperen van klimaatsverandering?

Kunnen we ons bos voorbereiden op de komende klimaatsverandering? En hoe doen we dat dan? De meeste bossen op zandgronden zijn in het verleden aangelegd als productiebos.

Op de lagere groeiplaatsen werden vaak greppels en sloten gegraven om het water snel af te voeren zodat er bos kon worden geplant.

Deze greppels en waterlopen zien we nog steeds terug in het huidige bos en versterken nu de verdroging.

Veel van deze bossen worden ook nog gedomineerd door één boomsoort, vaak grove den, douglas, eik of beuk. Deze uniformere bossen zijn kwetsbaar wanneer door de klimaatverandering een boomsoort uitvalt

De belangrijkste sleutels voor herstel liggen dan ook bij water, bodem en een diversiteit in soorten. In de presentatie zal ik hier nader op ingaan.

Bossen kunnen echter ook een essentiële rol spelen als het gaat om het temperen van de klimaatverandering. De klimaatsverandering wordt veroorzaakt door broeikasgassen zoals CO2. Bomen leggen CO2 vast en produceren zuurstof. In die zin kan een bos een bijdrage leveren aan de beperking van klimaatsveranderingen. Ook dit aspect zal ik belichten tijdens de presentatie.

Wie is Twan van Alpen en wat doet hij?

Twan werkt als regiomanager bij Bosgroep Zuid Nederland, regio Noordoost Brabant. Coöperatie Bosgroep Zuid Nederland is een onafhankelijke non-profit organisatie van- en voor eigenaren van bos- en natuurterreinen. We hebben 577 leden in de provincies Noord-Brabant, Limburg en Zeeland. Dit zijn particulieren, stichtingen, landgoederen, abdijen, zorginstellingen, natuurbeschermingsorganisaties, waterleidingmaatschappijen en overheden, zoals waterschappen, defensie en gemeenten.

Samen hebben deze leden ruim 143.000 hectare bos en natuur in eigendom of beheer.

De Bosgroep ondersteunt haar leden op diverse manieren bij de ontwikkeling, inrichting en beheer van hun bos- en natuurterreinen. Ik ben hier ruim 25 jaar geleden begonnen als beheerder in Oost-Brabant. Mijn achtergrond is bos- en natuurbeheer op wat nu Van Hall Larenstein heet.

Wanneer: op donderdag 18 april

Waar: IVN Gemert-Bakel, Geneneind 2a te Bakel