Gemert Bakel Milheeze De Rips
Biodiversiteit
woensdag29jan2020

Aftrap nestkasten hangen in gemeente Gemert-Bakel

nestkastjes vogelwerkgroep

Vanmorgen 29 januari 2020  werden de eerste 50 nestkasten van de ruim 400 stuks gehangen in de  gemeente Gemert-Bakel.
Alle nestkasten zijn gemaakt door Vogelwerkgroep Gemert (VWG) en vogelwerkgroep Ut Vuggelke van IVN Gemert-Bakel en leerlingen van het Commanderij College-Sint Josephstraat.

koolmees processierups biodiversiteit gemeente Gemert-Bakel
De aftrap vanmorgen aan de Oude Helmondseweg was in bijzijn van wethouder Ruimtelijke Ordening & Openbaar beheer  Anke van Extel-Van Katwijk, die ook de geweldige  mededeling had dat op pachtgronden van de gemeente geen glysofaat meer gebruikt mag worden.  De wethouder liet in een korte toespraak duidelijk merken dat ze biodiversiteit en dus een goede  balans in de natuur erg belangrijk vind en het onze taak is onze omgeving zo goed mogelijk door te geven aan de volgende generaties.

nestkastjes vogelwerkgroep
Gemeente Gemert-Bakel wil in samenwerking met bovenstaande natuurverenigingen en het Commanderij college vol gaan inzetten op duurzame bestrijding van o.a de eikenprocessierups ,de buxusmot rups , de dennenprocessierups en eventuele muggenoverlast  door het leefgebied van hun natuurlijke vijanden te stimuleren.

nestkastjes vogelwerkgroep

Boswachter Bart van der Aa van Natuurmonumenten was ook aanwezig, zij leverden hout vanuit de Douglassparren dat vrijkwam uit natuurgebied De Stippelberg.
Vrijwilligers van beide vogelwerkgroepen zijn door  Huisman Gemert, Houthandel Kuijpers en Van der Meijs vastgoedonderhoud gesponsord in materialen. Grote dank hiervoor!

nestkastjes processierups biodiversiteit

nestkastjes vogelwerkgroep
Ook de gemeente Gemert-Bakel heeft hout beschikbaar gesteld voor dit nestkastenproject. Hiermee krijgt dit lokaal hout een tweede leven en beperken we het transport waardoor we onze nestkasten zo duurzaam mogelijk produceren. Het hout is inmiddels door vrijwilligers van de zagerij van het Boerenbondsmuseum tot planken gezaagd. Zodra dit hout voldoende is gedroogd worden ook hiervan nestkastjes gemaakt.

nestkastjes vogelwerkgroep De nestkastjes vragen jaarlijks onderhoud. Vrijwilligers van de natuurverenigingen gaan hiermee aan de slag en zullen ook monitoren welke nestkasten worden gebruikt. Extra vrijwilligers hiervoor altijd welkom. Wilt u helpen bij dit project of een van de vele andere projecten van de onze lokale natuur- en landschapsverenigingen? Neem dan gerust contact op via deze website of de website van Vogelwerkgroep Gemert:  www.vwggemert.nl