Bloemen en planten

Zadenbibliotheek in Geldrop geopend

Geldrop 27 maart 2023

De eerste Zadenbibliotheek van Oost-Brabant is op 22 maart, de tweede lentedag, geopend in Geldrop. In Bibliotheek Dommeldal prezen Wethouder Frans Stravers en bibliotheekdirecteur Luc Pruijn het initiatief. Samen met IVN-gids Plonie de Baar onthulden zij de zadenkast.

Zaadjes planten
“Boeken lezen is zaadjes planten. Door lezen groeit de kennis bij mensen,” zei bibliotheekdirecteur Pruijn tijdens zijn openingswoordje. Na dit mooie bruggetje volgden zowel een vergelijking als een verschil tussen boeken lenen en zaden lenen. “Bij  de bieb breng je hetzelfde boek dat je geleend had na zes weken terug. Bij de Zadenbieb leen je zaadjes en moet je daarvoor zorgen waarna je de volgende generatie terugbrengt.”

Tegels eruit
“Tegels eruit, zaden erin,” propageerde Plonie de Baar namens IVN Geldrop. Zij benadrukte het belang van de Zadenbibliotheek voor de biodiversiteit: biologische, gifvrije planten zijn belangrijk om de insectenstand te verbeteren. “En als je wat tegels uit je tuin verwijdert, kan bovendien het water beter in de bodem infiltreren,” voegde zij daaraan toe. De Baar sprak haar dank uit richting de vrijwilligers die zo hard gewerkt hebben om de zadenbibliotheek vorm te geven en te realiseren. “Dankzij jullie is de zadenbieb nu al een succes en ik hoop dat het goed gaat werken.”

Wethouder Stravers kon zich volledig vinden in de woorden van zijn voorgangster. “Tegels eruit is inderdaad een goede actie,” bevestigde hij. “Vergroening van Geldrop draagt bij aan een goede leefomgeving.“

Na de woorden van de wethouder onthulden de drie sprekers samen de antieke ladenkast vol zakjes zaden op alfabet door het wegtrekken van een groot doek, groen natuurlijk!

De bibliotheek verraste de aanwezige vrijwilligers met een toepasselijk cadeautje waarin witte of blauwe druifjes prijkten. Die kunnen straks zaadjes en bolletjes leveren voor de zadenkast.

Voor alle aanwezigen was er een drankje met lekkernijen in de vorm van bloemen en insecten. In de hal van de bibliotheek mochten kinderen zaadbommetjes maken om straks kale plekken te laten zoemen.

Meer vrijwilligers gevraagd
Initiatiefnemers van de Zadenbibliotheek zijn Bibliotheek Dommeldal, IVN en gemeente Geldrop. Die schetsten een grof kader waarna de opzet en vrijwel alle werkzaamheden en initiatieven in de handen van vrijwilligers lagen. Voortzetting vraagt nu wel extra hulp bij de praktische en administratieve werkzaamheden, alsook het bedenken en uitvoeren van activiteiten. Vrijwilligers kunnen zelf bepalen welk werk zij willen doen, thuis of in de bieb, en hoeveel tijd ze erin willen steken. De sfeer onderling is uitstekend, de groep divers: vrouwen en mannen, dertigers, een tachtigplusser en alles ertussen.

De foto is gemaakt door Marco Magielse.