Klimaat en duurzaamheid

World CleanUp Day 2023 wederom een succes

Geldrop 16 september 2023

Al voor 9.00 uur stonden er vrijwilligers voor de Paardestal bij het kasteel in Geldrop te wachten om mee te doen met de jaarlijkse World CeanUp Day. In totaal kwamen er 30 vrijwilligers en 2 gebiedsregisseurs (Hilde Hess met dochter en Harold van Lieshout) namens de gemeente Geldrop-Mierlo. Ook waren er (groot)ouders met kinderen bij. Na een kop koffie, thee of limonade werden groepjes geformeerd en routes uitgedeeld. Zodra men een zak vol zwerfafval had kon men dat telefonisch melden bij Henk Verdonschot die het dan met de bakfiets kwam halen. Vanaf half twaalf kwamen de vrijwilligers met het gele IVN-hesje langzaamaan weer binnendruppelen met de volle zakken. Omstreeks 12 uur kwam Hilde met dozen vol met heerlijke vegetarische pizza-punten en -worstenbroodjes. Harold deelde mee dat de gebiedsregisseurs vonden dat deze groep vrijwilligers het wel verdiend hadden om een keer bedankt te worden voor hun inspanningen. Nadat de meeste vrijwilligers al weer vertrokken waren kwam Henk Verdonschot binnen met zijn bakfiets vol met zakken zwerfafval. Er zat ook afval bij dat niet in de zakken paste zoals o.a. een lege lachgascilinder, fietsspatbord, bodemplaat van een auto en ruitjes. In totaal werden er 47 zakken zwerfafval ingezameld waarvan 2 zakken vol met blikjes en flesjes met statiegeld.

Arend Bolt

Coördinator werkgroep Schoon Geldrop-Mierlo