Klimaat en duurzaamheid

Voedselbos maakt zijn naam waar: eerste oogst is binnen

Geldrop 10 november 2023

In gesprek met Carin Zweerink; coördinator van het voedselbos

Ruim twee jaar geleden is het startsein gegeven voor de ontwikkeling van het voedselbos in de kasteeltuin. Af en toe loop ik er wel eens doorheen en zie dat het vorm begint te krijgen, maar intussen ben ik toch wel heel benieuwd naar welke visie erachter ligt, wat de plannen zijn en hoe het nu gaat. Alle reden om een keer een afspraak te maken met Carin Zweerink.

Tijdens het gesprek worden 2 grote plattegronden op tafel neergelegd: één van het lage voedselbos en één van het hoger gelegen deel. De vlakken zijn gevuld met namen van planten en bomen. Paden zijn duidelijk aangegeven. Her en der is wat doorgestreept en zijn namen van struiken en planten bijgeschreven. Aan de hand van de plattegronden laat ze bij het lage voedselbos zien, waar nieuwe poelen zijn gegraven en merkt ze en passant op dat, dankzij deze poelen de wandelpaden een stuk droger zijn geworden. Deze poelen bieden niet alleen meer mogelijkheden voor variatie in beplanting, maar trekken ook andere insecten en amfibieën aan.

Aan deze plattegronden liggen een doordachte visie en meerjaren planning ten grondslag. Belangrijk voor Carin is naast het educatieve en de grote variëteit in planten, struiken, bomen en kruiden ook de beeldvorming van het voedselbos. “Het voelt voor mij als schilderen met planten”, laat ze ontvallen. Het voedselbos is er voor mens en dier en is een rode leidraad bij de keuze en de locatie van de planten. Ze ziet het voedselbos als een logische overgang van de geciviliseerde kasteeltuin naar de ongeremde natuur. De opbouw vereist veel aandacht omdat er voldoende zonlicht en lucht bij de bomen en planten moet kunnen komen. De lage beplanting onder de bomen, belangrijk in een voedselbos, maakt het plaatje af.

Het plan is nu klaar en komende tijd wordt aan de verdere invulling gewerkt. Komend voorjaar wordt spannend om te zien hoe al het groen tot groei en bloei komt. Dit jaar was er al een oogst van amandelen, hazelnoten, wilde citroenen, mispels, bessen, frambozen, daslook, Sechuan peperkorrels en vruchten van de augurkenstruik, Volgend jaar ongetwijfeld meer.

Carin is sinds november coördinator en heeft sindsdien verschillende voedselbossen in het land bezocht en leert daar veel van. Niet alleen welke planten geschikt zijn, maar ook praktische dingen: zoals bessenstruiken moeten aan de rand van een pad staan, anders lopen mensen over de lage planten naar de struik om bessen te plukken, waardoor er weer schade ontstaat aan die bodembedekkers.
Carin is hovenier en weet veel van planten, echter de aanleg van een voedselbos vereist heel specifieke kennis. Voor haar is dat juist de uitdaging en niets is te veel om deze en gene om raad te vragen of de bibliotheek in te duiken. Haar enthousiasme is alleen maar toegenomen.

Echter de ontwikkeling van een voedselbos vereist ook fysiek werk. Inmiddels is er een team van 5 vrijwilligers die haar wekelijks helpen met het wieden van onkruid, aanplanten, verplanten en verdere aanleg.  Ook vanuit het kasteel zijn er 2 vaste helpers. Omdat in het team zowel vrijwilligers van de zintuigentuin, als ook van de Bloemenhof meehelpen in de voedselbos, is er een verbinding gecreëerd tussen de educatieve delen in de kasteeltuin. Daarbij wordt gebruik gemaakt van elkaars kennis en ervaringen. Carin is erg blij en dankbaar voor hun hulp en meedenken.

Recent is haar als coördinator van het voedselbos een cheque uitgereikt van 1900€, geschonken door de familie van Engelen. Het is de opbrengst van een verkooptentoonstelling van schilderijen van Toon van Engelen, voorheen voorzitter van Stichting Kasteel Geldrop.
Dit geld komt goed van pas. Want er zijn nog allerlei wensen. Inmiddels zijn de eerste planten wensen in vervulling gegaan. Daslookknolletjes, bolletjes van wilde hyacinten en grote pimpernellen zijn aangeschaft en geplant. De grote pimpernel is de waardplant voor het donkerblauwe pimpernelblauwtje. Verder zijn her en der zaden van inheemse planten uitgestrooid. Deze zaden komen voor een deel uit de zadenbibliotheek of werden zelf verzameld.
.
Ook al duurt het wel 10 jaar voordat een voedselbos optimaal tot ontwikkeling is gekomen, ik weet zeker dat het met de nieuwe aanplant het komend voorjaar en zomer een feest wordt om naar het voedselbos te gaan.

Het voedselbos is vrij toegankelijk voor iedereen en kan het hele jaar bezocht worden. Een rondleiding is mogelijk.
Werkgroepen kunnen het voedselbos altijd betrekken bij hun activiteit, echter vóóraf wel graag een bericht naar de coördinator: carinzweerink@gmail.com

Ik zou zeggen: ga genieten van een stukje pure natuur in het centrum van Geldrop.

José Rögels

Foto’s zijn van Carin Zweerink.