Overig

Op de koffie bij de Scholenwerkgroep

Geldrop 28 april 2023

Altijd als ik leden van de Scholenwerkgroep ontmoet, hoor ik enthousiaste verhalen. Hoe vaker ik die hoor, hoe nieuwsgieriger ik word wat zij daadwerkelijk doen. Reden om een keer een afspraak te maken met Margot en Tineke, twee leden van de Scholenwerkgroep.

Onder het genot van een kop koffie en een kom met paaseitjes, praat ik met ze. Ze werken volgens een vast programma voor groepen 1, 2, 3, 4, 7 en 8 van de basisschool. De werkzaamheden van de Scholenwerkgroep bestaan voornamelijk uit het faciliteren bij het lopen van het kabouterpad, het zoeken naar beestjes, het beschikbaar stellen van petri-schaaltjes, binoculairs of de GPS met opdrachten, etc. Daarnaast biedt de werkgroep jaarlijks ondersteuning bij de Boomfeestdag op de scholen en soms bij bijzondere projecten zoals het voedselbosje bij de KC de Vlinder.

Wat is het streven van de werkgroep?
De IVN -werkgroep leden willen de kinderen middels de aangeboden activiteiten stimuleren naar buiten te gaan, ogen en oren te gebruiken en de natuur te beleven.
En daar slagen ze in, want alle basisscholen (inclusief Speciaal Onderwijs) zijn vaste deelnemers aan het scholenprogramma van het IVN.

Waar komt dat enthousiasme en de energie vandaan?
Kenmerkend van de activiteiten van de werkgroep is aandacht voor kleine dingen in de natuur; kleine onderdelen die juist zo essentieel zijn voor het grote ecosysteem. Zij weten de complexe natuur op een heel simpele manier toegankelijk te maken voor kinderen en daarmee een tipje van het wonder van de natuur op te lichten. Enthousiaste reacties van de kinderen blijven dan ook niet uit. Dat werkgroep-leden hier heel veel voldoening uit halen zal duidelijk zijn.

“Als een kind maar één nieuwe ontdekking heeft gedaan, zijn wij al tevreden. En als ze een slak op hun hand durven te zetten, terwijl die in het begin van de ochtend nog als eng afgewezen werd, zijn wij super trots en al helemaal als een kind tegen haar juf zegt dat ze met Wetenschap bezig is” aldus Margot.

Tijdsbesteding en locatie
Elk bezoek van een schoolklas vergt wat voorbereidingstijd, maar de meeste tijd gaat zitten in de ochtenden dat de klassen op bezoek komen. Gelukkig geeft het enthousiasme van de kinderen zoveel voldoening en energie dat de meeste werkgroep leden jaar in jaar uit beschikbaar zijn en inmiddels veel ervaring hebben opgebouwd. Voor groep 1,2,3,4 vinden de activiteiten plaats in de kasteeltuin. Voor groep 7 en 8 in de Meelakkers, maar daar hoeven de leden niet aanwezig te zijn.

Uitdaging
“Grote uitdaging is momenteel, aldus Tineke, om een programma voor groep 5 en 6 te ontwikkelen. “Het moet een buitenprogramma worden, waarbij kinderen de opdrachten gedeeltelijk zelf kunnen uitvoeren, maar ook nog een nieuwe ervaring opdoen”. Geen eenvoudige opgave, maar met hun energie en enthousiasme gaat dat beslist lukken.

Nieuwe coördinator en vrijwilligers gezocht.
Momenteel zijn er nog 9 actieve IVN-leden met heel verschillende achtergronden. De sfeer is aangenaam en gemoedelijk.

Tineke: “Voor het mee helpen is geen diepgaande kennis van de natuur nodig, ook onderwijservaring is niet nodig. Wel is het belangrijk dat nieuwe leden plezier hebben in contact met kinderen en leerkrachten én enigszins nieuwsgierig van aard zijn”
Margot: “Extra ondersteuning is altijd welkom, niet alleen extra handen, maar ook iemand die de planning wil doen met de scholen, contacten met leerkrachten en bestuur IVN”,

Heel veel tijd hoeft het niet te kosten en wat is tijd als je de kans krijgt kinderen het wonder van de natuur op hun eigen manier te laten beleven?

Een keer komen kijken hoe de werkgroep Scholen werkt?
Stuur dan een e-mail naar ivngeldrop @gmail.com t.a.v. Margot Klaren. Zie ook: https://www.ivn.nl/afdeling/geldrop/ (bij Werkgroepen en Jaarverslag 2022).

José Rögels

De foto is gemaakt door Margot Klaren