Overig

Nieuwjaarsbijeenkomst: een groots begin van 2024

Geldrop 19 januari 2024

De nieuwjaarsbijeenkomst op zondag 14 januari was dit jaar een uniek gebeuren: IVN Geldrop en IVN Mierlo gingen samen op bezoek bij Dierenrijk Nuenen. De belangstelling was enorm. Bijna 100 IVN leden kwamen ondanks het slechte weer al dan niet op de fiets naar Nuenen.

Vijf gidsen van Dierenrijk waren beschikbaar om ons in kleine groepen door een deel van de dierentuin te leiden. Daarnaast kregen we de gelegenheid om een kijkje te nemen in de ‘keuken’; de plek waar al het voedsel voor de dieren bewaard en bereid wordt. Elke diersoort heeft een eigen dag- en weekmenu. In totaal gaat 600 kg voedsel dagelijks naar de dieren. Dat dit een groot logistiek proces vereist is duidelijk.
De gidsen van Dierenrijk (allemaal vrijwilligers) hebben een lange en gedegen opleiding achter de rug en dat was te merken want van bijna elk dier wisten ze wel iets bijzonders te vertellen.

Na anderhalf uur was er koffie en kregen we een lezing van Stichting Wildlife* over hun organisatie, hun projecten, fokprogramma’s en over hun streven de lokale biodiversiteit te verbeteren. Ze hebben niet alleen projecten om wilde exotische dieren te beschermen, maar ook inheemse soorten zoals de zwarte honingbij Apis Mellifera, die met uitsterven bedreigd wordt en belangrijk is voor de biodiversiteit in onze eigen omgeving. In de dierentuin zelf wordt de beplanting geleidelijk aangepast om meer vlinders, insecten en vogels te lokken.

De presentatie maakte ook duidelijk dat Dierenrijk Nuenen en IVN meerdere gemeenschappelijke doelstellingen hebben. Denk daarbij aan natuur- en milieueducatie, natuurbescherming en verbeteren van de biodiversiteit. Dus niet vreemd dat mogelijkheden bekeken worden hoe we elkaar in de toekomst kunnen ondersteunen. Ideeën over wat en hoe zijn altijd welkom.

Na de lezing was er een drankje om bij te praten en te proosten op het nieuwe jaar.
Uit alle opmerkingen die ik hoorde, kan ik alleen maar constateren dat het een vernieuwende en geslaagde start was van het nieuwe jaar.
*Stichting Wildlife zet zich al vele jaren in voor diverse natuurbeschermingsprojecten en organiseert allerlei activiteiten in Safaripark Beekse Bergen, Dierenrijk, ZooParc Overloon en AquaZoo Leeuwarden.

José Rögels

Diegene die graag de foto’s bekijken of willen downloaden kunnen op de onderstaande knop klikken. Vervolgens kun je rechts bovenaan kiezen voor tegels. Je krijgt dan een mooie overzicht van de foto’s.

Foto’s Nieuwjaarsbijeenkomst