Zoogdieren

Jeugdactiviteit ‘dieren prepareren’

Geldrop 7 maart 2024

Op vrijdagavond 1 maart kwam Han Monteiro van IVN Geldrop onze jeugd uitleg geven over het prepareren van dieren.

Dit viel in goede smaak bij onze jeugdleden want er kwamen maar liefst 21 jeugdleden op af. Han Monteiro begon met zijn verhaal over hoe hij als kind de natuur ontdekte en allerlei dingen verzamelde uit de natuur. Om niet te veel een “rommeltje” op zijn kamer te hebben mocht hij van zijn ouders alles bewaren in een “natuurschatkist”. Dit sprak onze jeugd wel aan want bijna iedereen had wel eens wat uit de natuur meegenomen en er waren ook enkele kinderen die een heuse verzameling thuis hadden van stenen, schelpen of “dingen uit de oertijd”.

Hierna volgde een uitleg over het prepareren, hoe de huid eerst wordt verwijderd (looien) en daarna het dier wordt gevuld met kunststof en niet te vergeten dat er kunstogen bij het dier worden opgezet. Han vertelde wat over hoe haar in elkaar zit en wat de functie van haar is. Han had verschillende opgezette dieren meegenomen, waaronder een das en een nijlgans en eekhoorntje. Regelmatig gingen er schedeltjes rond van dieren om uit te leggen en te laten zien wat de verschillende tanden en kiezen zijn en waarvoor die dienen. Veel kinderen wisten goede antwoorden te geven op Hans vragen en waren heel betrokken. Leuk was om te zien hoe enthousiast de kinderen waren over een vossenvel dat rondging en dat ze dat uitvoerig gingen bestuderen.

Han sloot zijn presentatie af met uitleg over veren, wat voor soort veren er zijn en waarvoor die dienen. De kinderen mochten zelf bij een veer ontdekken hoe een gerafelde veer met 1 keer strijken weer strak werd.

De kinderen en leiding hebben die avond veel geleerd en we willen Han hartelijk bedanken voor zijn enthousiaste en goede uitleg die prima aansloot bij de kinderen. Dat zorgde er ook voor dat de kinderen 1 uur lang (!) de aandacht op Hans verhaal wisten te houden!

Arend Jan Bolt

De foto is gemaakt door Margot Klaren.