Bomen en struiken

IVN zorgt weer voor nieuwe bomen in Geldrop, vrijwilligers gevraagd

Geldrop 26 oktober 2023

Opnieuw is er dit jaar sprake van een gezamenlijke inzet van IVN Brabant, Brabants Landschap en de Brabantse Milieufederatie om met de actie “Plant een Boom” in Brabant duizenden bomen te planten. Groenere dorpen, de omgeving wordt frisser en gezonder en het is goed voor de biodiversiteit.

In 2021-2022 werden er zo al 80.000 nieuwe bomen in Brabant geplant (!!)

In 2022 nam IVN Geldrop ook deel en het was een groot succes. Als IVN konden we in het afgelopen voorjaar 250 bomen gratis uitdelen aan particulieren en in samenwerking met de gemeente werden 1600 bomen geplant langs de Kleine Dommel en bij de Nuenenseweg.

We zijn er nog steeds trots op dat we met de inzet van vele IVN-ers, omwonenden en andere vrijwilligers deze klus konden klaren. De start was tot in mei veelbelovend maar na een aanvankelijk goede groei van het nieuwe plantmateriaal sloegen de droogte en de tropische temperatuur toe en zagen we eigenlijk alleen maar bruin-verdroogde resten van blaadjes en takken in het hoog opgroeiende gras.

Later, in gelukkig wat nattere weken, kwamen tal van boompjes, die er eerst als dood uitzagen, toch weer tot leven met bladknoppen en nieuwe blaadjes. Deze opleving is nu opgelopen naar toch al 50% herstel en er zit wellicht meer verbetering in, maar dat zullen we pas na de winter weten.

Dus het werk is niet voor niets geweest en we gaan door met een nieuwe plantdag.
Niet alleen door onze opmerkingen om liever in het begin van de winter dan in het voorjaar te planten (ook elders werd zo gereageerd), is de nieuwe actie Plant een Boom 2023 nu gericht op een aanplant in december 2023, om zo een betere groei te waarborgen. Er zijn twee acties voorzien:

Actie 1: Uitdelen van gratis bomen
Gezien het grote succes in februari, hebben we nu het dubbele aantal bomen aangevraagd om gratis uit te delen. (500 stuks).

Dat zal op zaterdag 9 december gebeuren en onze voorzitter heeft alle coördinatoren al gevraagd, dit binnen hun werkgroepen bekend te maken. Het wordt ook weer een open dag van het IVN bij de Paardestal met gratis uitdelen van de bomen, gevolgd door een lunch voor alle vrijwilligers!

Zet het in je agenda, later volgt de uitnodiging.

Actie 2: Volgende ronde Plant een Boom
Samen met de gemeente hebben we ons plan bij Brabants Landschap ingediend om in de wijk Skandia in het beekdal aan het Elsbroekpad, vlak bij basisschool Dommeldal, een bosplantsoen en vogelbosjes te gaan aanplanten. Het plan is goedgekeurd en van Het Brabants landschap krijgen we plantgoed om met vrijwilligers Geldrop groener te maken. De gemeente heeft hiervoor het perceel aan het Elsbroekpad beschikbaar gesteld. Het is te vergelijken met wat we in het voorjaar deden bij de Kleine Dommel. We kunnen daar 2 vogelbosjes en een langwerpige struweelhaag gaan planten (in totaal 395 m2).

Begin december kunnen we het plantgoed ophalen; de datum dat we de boompjes gaan aanplanten wordt later nog bekend gemaakt. Hierover volgt in de Nieuwsbrief van eind november meer informatie. Zodra er een datum bekend is, zal via verschillende media een oproep gedaan worden voor vrijwilligers om mee te helpen.

We hopen dat ook nu weer vele IVN-ers en andere vrijwilligers met ons de handen uit de mouwen steken. Doe je dit jaar (opnieuw) mee?!

Leo Schutter, José Rögels

Namens Bomenwerkgroep IVN