Biodiversiteit

Geslaagde NLdoet-dag in Kasteel Voedselbos

Geldrop 31 maart 2023

Een tiental vrijwilligers heeft 10 maart in het voedselbos van het kasteelpark verscheidene werkzaamheden verricht. Onder meer werden een tamme kastanje en bessenstruiken aangeplant en mycelium aangebracht voor oesterzwammenkweek. Ondanks de regen was er enthousiasme en na afloop voldoening.

Om 10:00 uur ontvangst van 8 vrijwilligers met koffie en koek in het kasteel. Plonie geeft een algemene uitleg van het begrip Voedselbos en dat het een samenwerking is van het Landgoed Kasteel Geldrop en IVN. Carin vertelt over de werkzaamheden die zullen bestaan uit het planten van nieuw plantmateriaal in zowel het hoge als het lage voedselbosgedeelte, en het aanbrengen van nieuw beschermingsmateriaal om de stammetjes van jonge bomen, dit om de vraat van reeën tegen te gaan. Ook zal Kevin mycelium van oesterzwammen aanleveren om deze in eikenstammetjes in het hoge voedselbos te gaan kweken.

Iedereen is na de koffie enthousiast om aan de slag te gaan ofschoon de weersvoorspelling regen belooft! De grond in het hoge gedeelte is door de vele regen die er al gevallen is vrij drassig en in het lage gedeelte staan flinke plassen. Vanwege de wateroverlast zijn er al drie poelen gegraven en er komt er nog eentje bij!

De aanplant gaat goed. Ofschoon het om 11:00 uur alweer gaat regenen wordt er flink gewerkt. In het hoge gedeelte worden een grote tamme kastanje en met name veel verschillende bessenstruiken geplant. In het lage gedeelte wordt bij een poel een mooie grote Salix alba “chermesina” (knotwilg) geplant. Van Plan Boom dag hebben we meerdere Cornus mas, Rosa canina, Viburnum opulus en linden gekregen en die krijgen een plek merendeels achterin het voedselbos.

De nog overgebleven meidoorn wordt ook aangeplant en als het inmiddels om 11:45 uur te hard begint te regenen, beginnen we wat vervroegd met de lunch. In de sfeervolle keuken van het kasteel gaan de heerlijke pompoensoep en de belegde broodjes er goed in!

Na een uur is het zo goed als droog en gaan we eerst kijken hoe Kevin het mycelium verwerkt. We helpen hem mee gaten te boren in de eikenstammetjes en daar pluggen met mycelium in te slaan. Een leuke en leerzame klus!

Om de jonge bomen wordt beschermingsmateriaal aangebracht en als het om 13:30 uur weer blijft regenen gaat iedereen nat maar voldaan weer naar huis!

Ondanks de regen was het een gezellige en productieve NLdoet-dag!

Carin Zweerink, coördinator Kasteel Voedselbos

De foto is gemaakt door Plonie de Baar