Bomen en struiken

Een regionale werkgroep ‘Gallen’?

Geldrop 6 oktober 2023

Door de natuurgidsenopleidingen ben ik, lid van IVN Nuenen, geïnteresseerd geraakt in gallen. Je kent ze wel,  celwoekeringen op planten of bomen waar een eitje of larve inzit van bijvoorbeeld een wesp, vlieg, nachtvlinder, mijt of mug.

Gallen zijn een soort broedkamertjes én ze zijn met name een indicator voor biodiversiteit. Er is de laatste tijd veel aandacht voor gallen in de media. Onder andere was er aandacht in augustus bij Vroege Vogels en in september in het tijdschrift Roots en in het tijdschrift Mens en natuur van het IVN. Ruim 1000 gallen zijn er te vinden in Nederland, heel het jaar door. Van juni 2022 tot op heden heb ik ruim 100 soorten gespot. Ben benieuwd naar jullie score😊.

Samen met andere IVN leden wil ik een werkgroep Gallen oprichten. Deze werkgroep is IVN Nuenen overstijgend, dus leden van IVN Helmond, Heeze, Laarbeek, Geldrop, Mierlo, Asten-Someren worden benaderd met de vraag: Is een werkgroep ‘Gallen’, iets voor jou? Voorkennis over gallen is geen vereiste, we leren van en met elkaar. Dat is immers de visie van het IVN.

Het doel, de vorm en de inhoud van deze werkgroep stellen we samen vast in een eerste bijeenkomst. Zodat de werkgroep ‘Gallen’ aansluit bij de behoeften van de leden. In januari 2024 komen we bij elkaar om de opzet te bepalen.

Meedoen?
Mocht je mee willen doen, stuur dan een mail naar C.vandecamp19@gmail.com .

Graag voor 1 november. Je ontvangt dan een paar denkvragen voor jezelf, als voorbereiding op de bijeenkomst in januari. Zo’n vraag is bijvoorbeeld; “ Waar denk je aan bij een werkgroep ‘Gallen’?”.  Of de vraag; “Aan welke frequentie van samenkomen, denk je?”.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Vriendelijke groeten,
Carla van de Camp IVN Nuenen

De foto is van ‘waarneming.nl’, 13 september 2023.