Overig

De schaatspassie van Dorus

Geldrop 25 februari 2024

Vanuit IVN Geldrop kennen we Dorus als een groot vogelkenner. Ga maar eens met hem op pad en wijs hem maar eens op een vogeltje dat ergens in de verte fluit. Dorus weet je direct te vertellen wat het precies voor een vogeltje is. Die vogelliefhebberij heb ik van dichtbij mogen meemaken als de “vogelkijkclub” weer eens op pad ging en ik een keertje mee mocht. Vrouwlief is ook redelijk verslingerd aan het vogelkijken, maar zo erg als bij Dorus is dat nog niet. Dorus kan onderweg heerlijk vertellen over alle vogels die je tegenkomt. Noem hem gerust gepassioneerd.

Een andere grote hobby van hem is schaatsen. Misschien is hij daar net zo gepassioneerd over als van het vogelen. Ja ik wist dat hij regelmatig op de ijzers staat, en vrijwilliger is van IJsclub Eindhoven. Maar dat hij 3 Elfstedentochten heeft uitgereden wist ik niet. Misschien heeft Dorus dat wel een keer verteld. Maar hij heeft zoveel verhalen, dat je mogelijk wel eens iets vergeet.

Nu heeft zijn kleindochter Nina een film gemaakt over de schaatspassie van haar Opa. Die film werd zondagochtend 25 februari om 11:40 uur uitgezonden op Omroep Brabant. Wij zaten tegen die tijd voor de TV. Het is een boeiend verhaal wat langskomt. 79 is onze Dorus intussen en op die leeftijd gaat niet alles meer vanzelf. Dat is ook terug te zien in de documentaire. Maar vooral de verhalen over zijn Elfstedentochten zijn boeiend om te horen. Net als de hoop dat er ooit nog eens een Elfstedentocht komt en dat Dorus die nog kan rijden. Het is al weer 26 jaar geleden dat de laatste Elfstedentocht gereden is. En de winters zijn nog nauwelijks koud te noemen. Of er nog ooit zo’n tocht komt weet niemand. Maar Dorus, en zijn maat Jos van Stratum, kijken er naar uit. Nog eens keer zoeven over de mooie natuurijs….. Het is hun gegund.

De film is via de website van Omroep Brabant terug te kijken en een aanrader voor iedereen die Dorus kent.

Rob Biesters