Vogelwandeling ’s-Heerenven

Rondje ‘s-Heerenven heet de vogelwandeling op dinsdag 23 april. Start is om 7 uur in Mierlo vanaf de parkeerplaats Heezerweg, op de Strabrechtse Heide.  Deelname is gratis, geen honden.

Van vogels genieten in het gezelschap van kenners en andere enthousiastelingen, nog vóór je naar je werk gaat: je zou er een uur vrij voor nemen. En het kan dichtbij, over een mooi terrein en gratis bovendien. De vogelgidsen van IVN Geldrop vertrekken al om 7.00 uur de Strabrechtse Heide op en komen met de deelnemers tussen 9.00 en 9.30 uur terug op de startplaats. Zo vroeg op de ochtend laten de vogels zich goed horen en is het licht mooi. Tapuit, beflijster, veldleeuwerik en gekraagde roodstaart zijn enkele van de bijzondere soorten die men hier eerder aantrof tijdens de IVN-wandeling op de heide en rond het ven.

‘s-Heerenven
Het ‘s-Heerenven is onderdeel van het Natura 2000-gebied Strabrechtse Heide & Beuven. Staatsbosbeheer heeft in 2022 herstelmaatregelen uitgevoerd om de lokale grondwaterstand te herstellen en verdroging tegen te gaan. Dankzij het dempen van de ontwateringssloot en drinkpoel in het ven, naast het kappen van bomen, vernat het ven. Dit komt de biodiversiteit en vogelstand ten goede.

Inlichtingen
Vogelkennis is niet nodig, een verrekijker een pré, goed schoeisel ook want het kan hier en daar nat zijn. De parkeerplaats Heezerweg ligt aan de zuidkant van de A67 en is per auto alleen vanuit Mierlo bereikbaar. Fietsers uit Geldrop kunnen genieten van een mooi tochtje via het bos (vanuit de Sluisstraat) of de Strabrechtse Heide (vanuit de Bosrand). Kijk vooraf even op de website of de wandeling doorgaat. Inlichtingen bij Leo Donders, 040 2862665.

De foto is gemaakt door Wil van Tongerlo.

23 april 2024 - 07:00