Thema-avond over dassen

Dassen zijn het onderwerp van een presentatie op woensdag 3 april in natuurinformatiecentrum De Paardestal, in het kasteelpark. Friso en Karin Derikx van de Dassenwerkgroep Brabant zetten zich met volle energie in voor deze speelse dieren. Aanvang 20 uur, toegang gratis, vrijwillige bijdrage welkom.

Gek van dassen
“42 jaar geleden zag ik als 10-jarig jongetje voor het eerst een das in de uiterwaarden van de Maas in Vortum-Mullem. Sindsdien ben ik verknocht geraakt aan dit interessante, speelse en sullige dier met een verborgen levenswijze en een sprookjesachtig uiterlijk,” vertelt Friso Derikx. Samen met zijn vrouw Karin Derikx verzorgt hij de lezing bij IVN Geldrop op 3 april. Ze vertellen onder andere over de das, zijn levenswijze, voedsel, dassenburchten, het nut van de das als biobouwer en over hun dierenambulance. Ook de schade die dassen aan kunnen richten komt aan bod.

Stichting met dassenambulance
In 1989 waren Friso en Karin betrokken bij de oprichting van de Dassenwerkgroep Brabant. Die werd in 2006 een ANBI-stichting, waarvan Friso de voorzitter is. Sindsdien draait het echtpaar 24 uur per dag piketdiensten voor dode en hulpbehoevende dassen.

In 2018 kwamen zij in het bezit van een speciale dassenambulance van DierenLot, waarmee zij zich landelijk inzetten voor de das.

Toegang vrij
Belangstellenden zijn woensdag 3 april welkom in natuurinformatiecentrum ‘De Paardestal’, in het park van Kasteel Geldrop. Vanaf 19.45 uur staan koffie en thee klaar, aanvang 20 uur, einde rond 22 uur. Een vrijwillige bijdrage wordt op prijs gesteld.

De foto is gemaakt door Friso Derikx.

03 april 2024 - 20:00
Wanneer