Thema-avond over bevers

Bevers zijn, evenals dassen, ook in onze omgeving aan een flinke opmars bezig. Dat dit gevolgen heeft voor de natuur en onze infrastructuur licht ecoloog Marcel Cox toe tijdens zijn presentatie op woensdag 5 april bij IVN Geldrop. Locatie is natuurinformatiecentrum De Paardestal, in het kasteelpark. Aanvang 20 uur, toegang gratis, vrijwillige bijdrage welkom.

Architect van ons watersysteem
De bever? Een prachtig dier vindt hij het. “Hij is de ingenieur en architect van ons watersysteem. Hij zet het gehele watersysteem naar zijn hand. Hij maakt het klimaatrobuust en vergroot daarmee ook nog eens de biodiversiteit. Daar kunnen we toch alleen maar blij mee zijn?” zegt Marcel Cox.  Helaas niet altijd en overal, hij weet wel beter. De succesvolle uitbreiding van dit grote knaagdier kent ook een keerzijde. Bevers graven holen en niet alleen op plaatsen die ons goed uitkomen – een gegeven dat we kennen van de dassen die het treinverkeer platleggen. Zo brengen ze de veiligheid soms in gevaar. “We willen in een dichtbevolkt land droge voeten houden en ook onze gewassen beschermen,” beantwoordt Cox zelf zijn vraag.

Over de spreker
Marcel Cox werkt als ecologisch adviseur en begeleider voor allerlei opdrachtgevers en projecten. Als coördinator en medeauteur van het Beverprotocol Noord-Brabant heeft hij veel ervaring aangaande het beperken en voorkomen van beveroverlast. Als kind stond hij al tot zijn knieën in de sloot. Nu behoren tot zijn expertises onder meer beekherstel en ecologisch oeverbeheer, amfibieën, vissen en ecologische verbindingszones.

Toegang vrij
Belangstellenden zijn woensdag 5 april welkom in natuurinformatiecentrum ‘De Paardestal’, in het park van Kasteel Geldrop. Vanaf 19.45 uur staan koffie en thee klaar, aanvang 20 uur, einde rond 22 uur. Een vrijwillige bijdrage wordt op prijs gesteld. Wie IVN Geldrop wil steunen, kan lid of donateur worden. Kijk daarvoor op www.ivn.nl/geldrop. IVN Geldrop is ook op facebook. Met IVN beleef je meer natuur!

De foto is gemaakt door Marcel Cox.

IVN Natuur- informatiecentrum “de Paardestal
Helze 8