Thema-avond eetbaar plantsoen

Een eetbaar plantsoen: wat houdt dat in, hoe maak je een plan, hoe financier je dat, hoe bespreek je dat met de gemeente, hoe leg je het aan, welk onderhoud is nodig, hoelang duurt het voor je iets eetbaars hebt? Wat zijn de voorwaarden om er een succesverhaal van te maken? Wat is de toegevoegde waarde voor de buurt? Tijdens zijn presentatie op woensdag 7 juni bij IVN Geldrop beantwoordt ervaringsdeskundige Tonny Scheepers deze vragen. Locatie is natuurinformatiecentrum De Paardestal, in het kasteelpark. Aanvang 20 uur, toegang gratis, vrijwillige bijdrage is welkom.

Van idee tot ontwikkeling
In de wijk Akert in Geldrop kwam uit een wijkenquête in 2017 naar voren dat de wijk vergrijsde en dat er behoefte bestond aan meer onderlinge contacten. Ook vond men de plantsoenen weinig gevarieerd. Zo ontstond het idee samen een eetbaar plantsoen te realiseren. Scheepers legde contacten en enthousiasmeerde buren. De gemeente steunde financieel en duurzame tuinontwerper Marije van der Park maakte een plan samen met wijkbewoners. Zo’n twee jaar later was Den Akert Oase een feit.

Ge(s)laagde balans
Een eetbaar plantsoen is evenals een voedselbos opgebouwd uit een lagenstructuur van bodembedekkers, vaste planten, struiken en bomen die elkaar niet overwoekeren maar juist versterken. Het ecosysteem moet in balans zijn. Dat begint bij een gezonde bodem die de waterhuishouding reguleert. In Den Akert Oase is over de plek van iedere plant nagedacht. Smeerwortel zorgt er bijvoorbeeld voor dat de perenboom voldoende voeding krijgt.

Het eetbare parkje neemt niet alleen overtollig regenwater op, maar vergroot bovendien de biodiversiteit, koelt de omgeving, levert voedsel voor de buurt en verbindt mensen.

Over de spreker
Tonny Scheepers is zowel de initiatiefnemer van het eetbaar plantsoen in de wijk Akert als van Buurkracht Akert. Met het eetbaar plantsoen wil hij de natuur dichter bij de mensen brengen. Zijn droom is dat in iedere wijk minimaal één eetbaar plantsoen komt.

Toegang vrij
Belangstellenden zijn woensdag 7 juni welkom in natuurinformatiecentrum ‘De Paardestal’, in het park van Kasteel Geldrop. Vanaf 19.45 uur staan koffie en thee klaar, aanvang 20 uur, einde rond 22 uur. Een vrijwillige bijdrage wordt op prijs gesteld.Wie IVN Geldrop wil steunen, kan lid of donateur worden. Aanmelding voor lidmaatschap is mogelijk via onze website: https://www.ivn.nl/afdeling/geldrop/

Met IVN beleef je de natuur!

Waar
IVN Natuur- informatiecentrum “de Paardestal