Planthulp gevraagd voor 1500 bomen en struiken

IVN Geldrop en gemeente slaan handen ineen

IVN Geldrop vraagt vrijwilligers voor het planten van ruim 1500 jonge bomen en struiken. Het is een project vóór en door inwoners.  Enthousiast samenwerken maakt Geldrop groener en gezonder en geeft de biodiversiteit een boost. Zaterdag 4 maart wordt de ‘grote vergroendag’. Wethouder Stravers van Natuur en milieu plant de eerste boom om 10 uur aan het Queensvenpad, dat langs de Kleine Dommel loopt. Ook aan de Nuenenseweg worden boompjes geplant.

Plan Boom
Natuurorganisaties willen in Nederland binnen vier jaar 10 miljoen bomen planten om ontbossing tegen te gaan. Onmisbaar bij Plan Boom is de inzet van vrijwilligersgroepen die de natuur een warm hart toedragen. Brabants Landschap, de Brabantse Milieufederatie en IVN Brabant steunen de actie door gratis bomen en struiken ter beschikking te stellen. Het project Plan Boom wordt mede mogelijk gemaakt door stichting Life Terra en met steun van de deelnemers van de Nationale Postcode Loterij.

Inheemse soorten voor vogelbosjes
Er worden allemaal inheemse soorten geplant, zoals zwarte els, veldesdoorn, gele en rode kornoelje, meidoorn, wilde liguster en hondsroos. In totaal gaat het om zestien verschillende soorten bomen en struiken. IVN en gemeente Geldrop hebben in overleg twee geschikte locaties bepaald. Om 10 uur start de actiedag bij het Queensvenpad (driesprong van het Queensvenpad (fietspad) bij de Goorstraat) met een officieel tintje dankzij medewerking van Wethouder Stravers. De tweede locatie ligt naast Kuhn aan de Nuenenseweg.

Licht werk, vele handen nodig
Het is een uitgelezen kans voor inwoners van Geldrop-Mierlo om zelf een bijdrage te leveren aan meer groen en meer biodiversiteit in de eigen woonomgeving met direct resultaat. “Het is geen zwaar werk aangezien de jonge planten maar zo’n zestig tot tachtig centimeter hoog zijn. Bovendien inspecteert de gemeente vooraf de percelen om er zeker van te zijn dat het gemakkelijk gaat,” belooft José Rögels van IVN Geldrop. “Het is raadzaam om zelf een spade mee te brengen als je komt helpen. Er is wel wat gereedschap, maar niet genoeg voor zoveel helpende handen.”

Voor de uitdeelactie van 250 boompjes en struiken bij IVN was veel belangstelling. Het zou mooi zijn als de gelukkige bezitters van het jonge plantgoed, intussen ervaren planters, willen helpen op 4 maart.

Zin om te helpen? Plant mee en beleef de natuur!
Wie zin heeft in een gezellige (halve) dag, kan zich opgeven door een mailtje naar publiek.ivngeldrop@gmail.com, met vermelding van ‘grote plantdag’. Alle nodige details worden dan tijdig toegestuurd. Ook op de website van IVN Geldrop staat uiterlijk een week tevoren alle noodzakelijke informatie.

Programma:
  • 09.30 uur: Vrijwilligers worden vanaf 9.30 verwacht.
  • 10.00 uur: Welkom door de voorzitter van IVN Geldrop Harrie Broeksteeg aan de wethouder en de vrijwilligers. Wethouder Frans Stravers plant eerste boom. Daarna volgen indien nodig nog aanvullende instructies voor het planten en kunnen we van start gaan.
Locatie: onder bij de driesprong van het Queensvenpad bij de Goorstraat.
Meebrengen:
  • spade
  • tuin/werkhandschoenen (sommige struiken hebben doornen)
  • goed schoeisel of laarzen
Quensvenpad bij Goorstraat
geldrop