IVN-minicursus over Kleine Dommel

Let op: data van deze IVN-minicursus zijn aangepast!

De Kleine Dommel nu, vroeger en in de toekomst: een verrassend beeld van de beek geeft natuurgids en waterexpert Plonie de Baar tijdens een minicursus vol afwisseling bij IVN Geldrop. Na een theorieles op dinsdag 27 juni van 20-22.15 uur, in natuurinformatiecentrum De Paardestal (in het kasteelpark), volgen twee excursies op zondag 2 juli en 9 juli, van 9.30-12.30 uur. Inschrijven kan tot 17 juni.

De Kleine Dommel is een belangrijke groene verbindingszone voor allerlei dieren en planten. Langs de oevers mogen we graag wandelen en fietsen. Het fraaie beekdal geeft Geldrop een ’smoel’. Maar weten we ook waar ‘ons’ rivierwater vandaan komt en naar toe stroomt? Wat zijn de kenmerken van een beekdal? Hoe raakt het water vervuild en wat zijn de gevolgen voor de waterflora en -fauna?

Cursusprogramma
Antwoorden op bovenstaande vragen krijgen de cursisten tijdens de theorieles op dinsdag 27 juni. Op zondag 2 juli volgt een excursie waarbij observaties, opdrachten en verhalen een nieuwe kijk op onze Geldropse beek geven. Tijdens de excursie op 9 juli ontdekken cursisten meer bijzonderheden wanneer ze met proefjes de waterkwaliteit van de Kleine Dommel onderzoeken. De resultaten worden meteen besproken bij de afsluiting en evaluatie in De Paardestal.

Deze cursus sluit aan bij het initiatief ‘Schone Rivieren’. Daarin werken IVN, Plastic Soup Foundation en Stichting De Noordzee samen om de toevoer van plastic via rivieren aan de bron te stoppen.

Inlichtingen en aanmelden
De prijs inclusief cursusmateriaal en koffie of thee is € 30 (voor leden € 25) te voldoen voor aanvang van de cursus door overmaking naar rekening NL41 RABO 0135180554 t.n.v. IVN Geldrop. Aanmelden vóór 17 juni bij Petra Siemons, 06 28810720 of cursussen.ivn@gmail.com. Bij aanmelden en betaling gelieve te vermelden ‘cursus Kleine Dommel’.

De foto is gemaakt door Margot Klaren.

IVN Natuur- informatiecentrum “de Paardestal
Helze 8