Gratis boompjes bij IVN Geldrop tijdens Landgoeddag Pasen

Het is echt waar: op 1 april, Tweede Paasdag, gaat IVN Geldrop weer gratis jonge bomen en struiken uitdelen in het kader van Plan Boom. Vanaf 13 uur kun je hiervoor terecht bij natuurinformatiecentrum De Paardestal, in het kasteelpark. Voor deze datum is gekozen omdat het landgoed dan bol staat van de activiteiten voor jong en oud.

In de afgelopen natte decembermaand hield IVN Geldrop plantgoed over van de tweede uitdeelactie in het kader van Plan Boom (10 miljoen extra bomen planten in Nederland, waarvan 1 miljoen in Brabant). Dat is ingekuild en wordt opnieuw aangeboden tijdens de Landgoeddag, die van 13 tot 16 uur plaatsvindt in het kasteelpark. Het advies is op tijd te komen want op is op (en reserveren is niet mogelijk). We geven (om te beginnen) per huishouden één plant weg aangezien we veel belangstelling verwachten

Inheems vruchtdragend plantgoed
Plan Boom leverde negen soorten inheemse planten die insecten, vogels en eekhoorns lokken en dus de biodiversiteit bevorderen. Het betreft de wilde liguster, hondsroos, wegedoorn, veldesdoorn, lijsterbes, sporkehout (vuilboom), Gelderse roos, inlandse vogelkers en hazelaar. Van alle soorten zijn nog exemplaren leverbaar, in totaal zo’n 250 stuks. Op de IVN-website staat straks advies over het planten en onderhoud. Veel ruimte is er niet nodig voor een vogelbosje. Reken voor een boom of struik twee vierkante meter.

Plan Boom: 10.000.000 extra bomen!
Het project Plan Boom wordt in onze provincie uitgevoerd door de Brabantse Milieufederatie, IVN Brabant en Brabants Landschap. De uitdeelactie wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Nationale Postcode Loterij.

De tekening is gemaakt door Liesbeth Dirkse.

01 april 2024 - 13:00