Ommetje De Maai

Gidsen: Trees Cremers, Petra van Dorp en Henk van Kessel

Van te voren aanmelden met de knop AANMELDEN hier onder

Verzamelen bij Prinsenhof, Hoofdstraat 43, Best
Start wandeling om 13.45 uur: Tooseplein, Liempde (centrum)

We starten deze zondag bij het Tooseplein, dat is vernoemd naar Toos Egelmeers, een oude pastoorsmeid. Het is de plek waar kerkenpaden samen kwamen. De wandeling van 5,8 kilometer door het Dommeldal is zeer afwisselend. We lopen over het kerkenpad naar de Maai, dit betekent het land dat gemaaid wordt. We lopen afwissend door weiden, bolle akkers, akkerland en bossen en zullen de Dommel tijdens de wandeling twee keer passeren. We stappen regelmatig stevig door en zullen onderweg een aantal keren stoppen om bijzonderheden over de omgeving te vertellen. We komen langs prachtige boerderijen met een grote cultuur historische waarde. Wie weet zien we onderweg de zilverreiger, ooievaars of het ijsvogeltje.

Over het algemeen lopen we over goed begaanbare paden en wegen die door de eeuwen zijn ontstaan, omdat mensen deze paden vroeger gebruikten als ze te voet naar de kerk gingen. Maar richting de Dommel kunnen deze paden erg drassig en nat zijn en zijn goede schoenen of laarzen aan te bevelen. We zijn rond 16.00 uur terug zijn op het Tooseplein.

Prinsenhof
Hoofdstraat 43