Nationaal Vlasserij-Suikermuseum Klundert

Rondleiding en lunch

Van te voren aanmelden door het FORMULIER hier onder in te vullen.

Het Nationaal Vlasserij- en Suikermuseum in Klundert bestaat sinds 2002 en toont de bewerkingen van vlas en suikerbiet tot linnen, lijnolie en suiker. Zowel de apparaten voor de vlaswerking als de machines die in suikerfabrieken werden gebruikt, zijn in het museum tentoongesteld. Er zijn regelmatig demonstraties over de vlasbewerking zoals het repelen, braken, hekelen en zwingelen. Die bewerkingen waren nodig om van het geoogste vlas tot vlaslint te komen. Het werk was zwaar en ongezond en het inkomen van de werknemers was laag.
Het vlas is uit het landschap verdwenen, in 2000 was in de westhoek van Brabant nog slechts 80 hectare van dit prachtige, blauw bloeiende gewas over. Veertig jaar daarvoor werd door bijna 500 bedrijven vlas geteeld op een gebied van 2000 hectare. Nu bepalen suikerbieten het aanzien van het West-Brabantse platteland.
Na de demonstraties is er een gezamenlijke lunch.

Meer gegevens staan helemaal onder aan deze pagina.

Per aanmeldingsformulier één naam invullen.
Iedere deelnemer ontvangt een bevestigingsmail.
De aanmelding wordt definitief als het verschuldigde bedrag (voor IVN-leden € 3,00 en voor niet-leden € 5,00) is betaald op banknummer NL46 INGB 0003 2117 35 t.n.v. IVN Best o.v.v. Excursie Klundert 12 oktober.

Vlasserij-Suikermuseum Klundert op 12 okt.

Naam(Vereist)
Adres(Vereist)
Ik(Vereist)
Vooraf betalen(Vereist)
Toch verhinderd?

Prinsenhof
Hoofdstraat 43
5683 AC Best
Bekijk op Google Maps
  • Kosten: Entreekosten € 4,50 per persoon, te betalen in het museum; museumjaarkaarthouders gratis entree. De kosten voor de rondleiding en lunch zijn voor IVN-leden € 3,00 en voor niet-leden € 5,00. Deze kosten dienen vooraf overgemaakt te worden.
  • Aanmelden verplicht: Ja