Cursus: Kennismaken met mossen

door Jan Kersten en Riek van den Bosch

Aanmelden is niet meer mogelijk.

3 theorie avonden en 2 excursies

donderdag 12 januari van 20.00-22.00 uur
theorie avond 1
donderdag 19 januari van 20.00-22.00 uur
theorie avond 2
donderdag 2 februari van 20.00-22.00 uur
theorie avond 3
zaterdag 4 februari van 10.00-12.00 uur
excursie 1
zaterdag 25 februari van 10.00-12.00 uur
excursie 2

Een theorie avond bestaat steeds uit twee delen, 1 uur inleiding met behulp van PowerPoint en 1 uur praktisch bezig zijn met mossen, microscoop en tabellen om zelf mossen op naam te brengen.
De docenten brengen mossen mee, maar voor de tweede en derde les kunnen de cursisten ook zelf verzameld mos meebrengen.

Bij de vele liefhebbers van planten zijn de mossen vaak een totaal onbekende groep. Toch vormen zij, rondom Best vertegenwoordigd met meer dan 350 soorten, een aanzienlijke deel van de flora. Op vrijwel alle plaatsen waar planten kunnen groeien zijn mossen aanwezig. Wie de moeite neemt om de eerste stappen te zetten op het pad van de ‘Bryologie’, ofwel de mossenkunde, zal zich al snel verbazen over de vele fraaie vormen en kleuren binnen deze plantengroep. Na enige oefening is het heel goed mogelijk, gewapend met een goede loep wel meer dan vijftig soorten te vinden tijdens een excursie. Met behulp van een microscoop en een aantal boeken kunnen we binnenshuis ook bezig zijn met het bestuderen en op naam brengen van de minder gemakkelijke soorten. De mossen kunnen opgeslagen worden in een herbarium. Alles is er op gericht om er na de cursus zelf mee verder te kunnen gaan.

De leidraad bij deze cursus is het fotoboek Mossen – Leidraad voor hen die zich willen begeven op het florissante pad der Mosflora. Het boek is samengesteld door de docenten van de cursus.

Waar
‘t Tejaterke
Max de Bossustraat 1
5684 CG Best