Wandeling Watergat met thema: weidevogels

IVN wandeling Weidevogelgebied de Bleken, Loosbroek/Heesch

Heesch/Loosbroek – Op 21 april a.s. kun je meewandelen in het Weidevogel gebied de Bleken, gelegen in de driehoek Vinkel, Heesch en Loosbroek. Hier worden de weidevogels door vrijwilligers in samenwerking met de agrarische bedrijven beschermd. Naast de weidevogels zijn er vele andere soorten vogels en zoogdieren die in de Bleken wonen. Een boeiende wandeling onder begeleiding van de IVN natuurgidsen en met uitleg van de weidevogelbeschermers die met verrekijker en telescoop je de mooie pareltjes van dit gebied laten zien.

Weidevogels en bescherming

In het voorjaar keren ook de weidevogels weer terug vanuit hun overwinteringsplekken naar Nederland om te broeden. Daarbij kiezen ze jaarlijks hetzelfde gebied uit en ook de inmiddels groot geworden jongen keren terug naar hun geboortegrond. Er zijn vele soorten thuis op de Bleken: o.a. de Kievit, de Wulp, de Scholekster maar ook kleinere soorten als de Blauwborst, gele Kwikstaart, Veldleeuwerik, kleine Karekiet en de Rietzanger. Van oudsher is dit een nat gebied en daardoor bij uitstek geschikt voor de weidevogels en de kleine zangers die zich hier prima thuis voelen in het riet of het struweel langs de zandpaden.

De vrijwilligers zijn ook aanwezig om te vertellen over hun beschermingswerk, de samenwerking met de agrariërs en er zijn telescopen om je de soorten te laten zien. Heb je een verrekijker? Neem hem mee.

We starten om 10 uur op het Watergat Loosbroek/Heesch, nabij het pompstation van Brabant Water. Terrein is niet rolstoel/buggy vriendelijk en honden mogen niet mee. Aanmelden is niet nodig. De wandeling is gratis maar een vrijwillige bijdrage wordt op prijs gesteld.

(bijlage foto: ©Miriam de Mol)

21 april 2024 - 10:00
zondag 21 april 2024