Nachtzwaluwwandeling

Op woensdag 5 juli organiseert IVN Bergeijk-Eersel zijn jaarlijkse Nachtzwaluwwandeling.
Vanwege het slechte weer op donderdag 22 juni, is de wandeling toen niet doorgegaan, daarom hebben we deze nieuwe datum gepland.

Slechts een paar maanden van het jaar, van begin mei tot eind augustus, verblijft de nachtzwaluw in ons land. De rest van het jaar leeft hij in tropisch Afrika. De vogel maakt de lange reis om hier te broeden en zijn jongen groot te brengen. Zijn nest maakt hij gewoon op de grond, het liefst in droge, halfopen gebieden zoals de Stevensbergen bij Luyksgestel.

Praktisch onzichtbaar
Overdag houdt de nachtzwaluw zich schuil, meestal op een dikke boomtak. Met zijn perfecte schutkleur is hij praktisch onzichtbaar. Pas als het donker begint te worden, wordt de vogel actief en laat een wonderlijk, ratelend geluid horen. Met wijd opengesperde bek maakt hij lange glijvluchten, jacht makend op nachtvlinders, kevers en andere insecten. Soms hoor je hem klappende vleugelgeluiden maken.

Te zien bij de Stevensbergen Luyksgestel
De Stevensbergen in Luyksgestel is een van de gebieden waar deze geheimzinnige vogel zich rond deze tijd, als het een beetje meezit, goed laat zien en horen.

Informatie
Gidsen vertellen onderweg alles over zijn manier van leven.
Vertrekplaats:     Gildeterrein Luyksgestel – bij Jachtschietbaan de Grensschutters aan de Postelseheideweg Luyksgestel
Aanvang:           21.45 uur (tot ca 23:45 uur)
Deelname:         gratis
Mail:                 info.ivnbe@gmail.com

Kijkt u vooraf altijd op deze website of op onze Facebookpagina.

Waar