Gezondheid

Natuurgidsen en Natuurroute-app-vrijwilligers IVN Arnhem ontmoeten elkaar 2023

Arnhem 16 november 2023

Al wat langer bestond de behoefte bij de vrijwilligers van de Natuurroute-app om in nauwer contact te komen met natuurgidsen van IVN Natuur-educatie Arnhem.
Het is nodig om elkaar wat beter te kennen en gebruik te maken van de input van de natuurgidsen bij de natuurroutes, daar zit de kennis van de natuur.

De vrijwilligers die de routes in de app zetten zijn vooral technisch bezig.
Ze hebben in voorgaande jaren vooral de bestaande ‘papieren’ routes gedigitaliseerd en daarmee ook geactualiseerd.
Nu is het moment om samen aan de slag te gaan met nieuwe routes.

Daarvoor is kruisbestuiving nodig, dat is gebeurd op zaterdag 11 november in een overlegmoment en een wandeling in park Klarenbeek.
Daarna is er smakelijk geluncht en zijn er wat plannen gesmeed voor de voortgang in 2024.

Aansluitend is er die dag een 2 uur durende nascholing geweest voor de natuurgidsen met als thema veiligheid.
Op een enthousiaste wijze hebben we van Wilma Filippo van het Sportbedrijf Arnhem een heleboel tips gehad, maar vooral ook heel veel geoefend.
Kijk zelf naar de foto’s hieronder, er is ook heel erg veel gelachen !

Enkele tips die zijn blijven hangen:

• Belangrijkste regel is ZORG EERST VOOR JE EIGEN VEILIGHEID !
  • Schroom niet, bel 112
  • Voelen of iemand ademt, doe je door je handpalmen onder het slachtoffer te schuiven en ook op de buik te leggen
  • Houd het slachtoffer warm m.b.v. de reddingsdeken
  • Zwachtel altijd van onder naar boven en ‘kijk in de rol’
  • Vermoeden van breuk in bijvoorbeeld onderarm, tik tegen een vinger.
    Als dat erg pijnlijk is, is je constatering juist
  • Letsel tussen hand en elleboog, leg een mitella aan
  • Letsel tussen elleboog en schouder, leg een rechte doek aan waarbij de elleboog vrij blijft
  • Brand of schaafwonden spoelen met lauw stromend water

Na afloop hebben de aanwezigen gidsen een EHBO setje mee gekregen.
De inhoud van dit tasje is: EHBO setje, Noodkaart, reddingsdekentje, koelverband, IVN informatie over teken en vossenlintworm.

Het was zeker een leerzame, nuttige en heel gezellige dag !

Mia Vorstermans
mia.vorstermans@ivnarnhem.nl