De Groene Visite

De Groene Visite is een provinciaal netwerk van vrijwilligers in Overijssel die op bezoek gaan bij immobiele dementerende ouderen, woonachtig in een verzorg- verpleeghuis. De vrijwilligers van de Groene Visite gaan op pad met een thematische natuurkoffer, gevuld met ‘De Natuur’ uit de eigen omgeving.

Herinneringen ophalen met natuur en zintuigen

Bij het zien van mooie natuurfoto’s, het voelen van een kastanje bolster, het ruiken van gedroogd gras of het proeven van rijpe bramen worden zintuigen geprikkeld. Met het ruiken, zien, proeven, horen en voelen van natuur komen herinneringen naar boven waarover gesproken wordt. De natuur wordt ingezet als krachtig middel om herinneringen op te halen, gesprekken te stimuleren en het sociaal isolement te doorbreken.

De Groene Visite is een project van Natuur en Milieu Overijssel, Vrijwilligerscentrale ZwolleDoet, OuderenBelangen Organisaties Overijssel en werkt samen met IVN afdelingen waaronder ook IVN Almelo.

Vrijwilliger worden?

Heb jij liefde voor natuur? En haal je plezier uit het werken met ouderen? Samen met een collega vrijwilliger bezoek je dementerende ouderen in verzorg- en verpleeghuizen. Je stelt een eigen natuurkoffer samen en gaat aan de hand van de meegebrachte voorwerpen in gesprek met de ouderen.
Geef je dan op bij:

Laura Brummelhuis
Coördinator voor IVN Afdeling Almelo
e-mail: groenevisite.ivn.almelo@gmail.com
telefoon: 06 – 305 203 22

Logo de Groene Visite (Werkgroep IVN Almelo)