Beleeftuin

Hoe maak je van de buitenruimte van een zorglocatie een aantrekkelijke, groene beleeftuin? Waar het hele jaar door met alle zintuigen van alles te ontdekken is. Hoe maak je de tuin bruikbaar voor natuurbeleving activiteiten? Rekening houdend met de wensen van bewoners, familieleden, vrijwilligers en misschien wel buurtgenoten.

IVN geeft tuinadvies op maat. Op basis van een behoefteonderzoek, de fysieke mogelijkheden en in overleg met een ervaren tuinarchitect. Samen ontwikkelen we een tuin om te ontdekken en van te genieten.

Met een beleeftuin haal je als zorginstelling de natuur letterlijk dichtbij. De tuin biedt een leuke, laagdrempelige activiteit voor zowel personeel als bezoekers om samen met de ouderen te ondernemen. Peter Verkuijlen, Regiomanager BrabantZorg vertelt over de beleeftuinen bij locatie Nieuwe Hoeven in Schaijk: ‘We hebben hier bij de woningen beleeftuinen. Die hebben we heel herkenbaar opgebouwd met bloemen, met een fruittuin en een groentetuin. Voor mensen met geheugenproblemen is dit een herkenbare omgeving. En die herkenbaarheid geeft comfort en veiligheid in hun leven. Ook voor familie is de tuin een middel om samen met hun partner, nader of moeder naar buiten te gaan. Verbale communicatie valt vaak weg met mensen in een vergevorderd dementie proces, dingen doen is dan een handvat om met elkaar een leuke middag te hebben.’

Hoe werkt het advies voor groen buiten?

1. Voorbereiding
    Procesafspraken maken met zorglocatie, plattegrond van de tuin wordt gedeeld, bestaande afspraken met hovenier in kaart gebracht.
  2. Eerste inventarisatie
    IVN maakt samen met betrokken medewerker, vrijwilliger en hovenier een eerste scan van de tuin.
  3. Behoefteonderzoek
    Tijdens een co-creatiesessie onder leiding van IVN met medewerkers, vrijwilligers en andere relevante partijen worden de kansen en behoeften voor de tuin verzameld.
  4. Tuincheck
    IVN bezoekt de locatie samen met een ervaren tuinarchitect of hovenier en brengt de mogelijkheden in kaart.
  5. Tuinadvies
    Op basis van de resultaten uit het behoefteonderzoek en de tuincheck wordt een concreet tuinadvies geboden.

Doelgroep: cliënten/bewoners, medewerkers, vrijwilligers, mantelzorgers

Betrokken partijen: facilitair manager, zorgmedewerkers, hovenier, vrijwilligers (optioneel: buurtvertegenwoordigers)

Prijsindicatie

€ 2.000,- (excl. btw)

Wij komen graag langs om de mogelijkheden van een beleeftuin en ons overige aanbod te presenteren. Neem vrijblijvend contact op met de IVN Servicedesk: 020 622 8115 of servicedesk@ivn.nl.