Over Groen Werkt Beter

Natuur helpt om je fitter en vrolijker te voelen. Het heeft een positief effect op je creativiteit en concentratie. Bovendien verlaagt het je stressniveau. Zowel je werk als je gezondheid krijgen dus een positieve boost wanneer je natuur een plek geeft in je werkdag. Vrijwel alle Nederlanders wéten wel dat de natuur positieve gezondheidseffecten heeft. Toch vinden veel mensen het een uitdaging om regelmatig de natuur op te zoeken. Zeker tijdens een werkdag.

Nederland telt ruim 9 miljoen werkende mensen, waarvan een groot deel tijdens het werk binnen is. Nederlanders zítten zelfs het meest van alle Europeanen! De Nederlandse werkcultuur nodigt niet uit om tijdens werktijd naar buiten te gaan en tegelijkertijd bevatten de werkplekken amper natuurlijke elementen. En dat terwijl natuur zoveel voor je doet, weten we uit onderzoek. Een korte lunchwandeling, een plant op je bureau of een vergadering in de buitenlucht kan al het verschil maken.

Winst, ook voor de natuur

Rondom kantoren en op bedrijventerreinen is natuur vaak ver te zoeken; we werken tussen de stenen en het beton. Bedrijventerreinen zijn rode vlekken op de hittekaart van Nederland en de biodiversiteit is vrijwel nergens zó laag. Als we de werklocaties gezamenlijk vergroenen, dan hebben we een win-win-win. Werknemers worden gezonder, gelukkiger en productiever én de natuur in Nederland gaat erop vooruit. Ook voor werkgevers is investeren in natuur interessant: een groene werkplek met gezonde en gelukkige werknemers zorgt voor een betere uitstraling als bedrijf, hogere werknemerstevredenheid, minder ziekteverzuim, hogere productiviteit en minder kosten door extreem weer zoals hitte of wateroverlast. Vergroening is dus goed voor werknemer, organisatie én de natuur.

Groenwerktbeter factsheet

Aanbod voor organisaties

Wil jouw organisatie groener gaan werken? IVN heeft speciaal voor organisaties meerdere modules ontwikkeld om meer natuurinclusief te werken. Om stapje voor stapje groen op te nemen in onze dagelijkse werkroutine.

Aanbod voor organisaties

Partners

Groen Werkt Beter is ontstaan uit een samenwerking tussen de provincie Zuid-Holland, IVN Natuureducatie, Stichting Steenbreek en Groene Cirkels Bijenlandschap.

Provincie Zuid Holland

Stichting Steenbreek