2024-03-24 Natuurwandeling Ulvenhoutse bos

Natte natuurparel

Vanwege de hoge natuurwaarden, zoals de bijzondere voorjaarsflora,  is het Ulvenhoutse Bos uitgeroepen tot “natte natuurparel” en Natura 2000-gebied. In deze Natura 2000-gebieden worden bepaalde dieren, planten en hun natuurlijke leefomgeving beschermd om de biodiversiteit te behouden. Het bijzondere van dit gebied is dat het uit drie soorten bos bestaat: het droge beuken-eikenbos, het vochtige eiken-haagbeukbos en het natte broekbos. De bijzondere plantengroei in het Ulvenhoutse bos bestaat dankzij het kalkrijke kwelwater, dat hier wordt opgestuwd door diep gelegen, ondoordringbare leemlagen. Door provincie, waterschap en Staatsbosbeheer wordt geprobeerd om deze kwelwaterstromen te herstellen.

Soortenrijkdom onder druk

Toch hebben een decennialange te hoge stikstofneerslag en toenemende droogte de soortenrijkdom in dit gevarieerde bos enorm onder druk gezet. Staatsbosbeheer heeft daarom allerlei maatregelen genomen om het bos natter te maken. Ook zijn er bomen weggehaald die hier niet thuishoren, zoals de douglasspar, die ontzettend veel vocht verdampt en dus bijdraagt aan de droogte. Ook de komende jaren zal dit bijzondere gebied extra zorg behoeven.

Voorjaarsbloeiers

Wie uitbundig bloeiende bloemen wil zien, moet in de zomermaanden niet op zoek gaan in het bos. De bomen staan dan vol in blad en kapen al het zonlicht weg, waardoor er op de bodem alleen nog schaduwminnende planten te vinden zijn. In het voorjaar echter, wanneer de bomen hun knoppen laten zwellen, maar ze nog niet echt ‘aangekleed’ zijn, kan men zeker in het Ulvenhoutse Bos talloze voorjaarsbloeiers vinden.

Thema:

‘Het vroege voorjaar’

Foto:

Lieneke Steijn

Inschrijven voor deze wandeling is verplicht.

Inschrijven is mogelijk tot op de dag van de wandeling. Na inschrijving ontvangt u informatie over de vertrekplaats. Indien het maximaal aantal inschrijvingen is behaald, zal de link niet meer werken; het inschrijfformulier wordt dan niet geopend.

Ulvenhoutse bos 24-02-24