Tuinkaart

Cliënten van zorgorganisaties zijn veelal afhankelijk van anderen om hen mee naar buiten te nemen. Hier is immers een-op-een ondersteuning voor nodig. Hiervoor zijn zij vaak afhankelijk van familieleden en vrijwilligers. De Tuinkaart is een brochure met een plattegrond van de tuin waarop staat aangegeven waar elementen in de tuin zich bevinden en hoe je die kunt beleven. Met de Tuinkaart worden bewoners, vrijwilligers en mantelzorgers uitgenodigd om samen de tuin van een zorglocatie te ontdekken wat er te zien, te ruiken en voelen is. Zo wordt het bezoek aan de tuin een waardevolle belevenis.

‘Ik ben nieuw als vrijwilliger in deze instelling. Ik vind het soms lastig om in contact te komen met de bewoners, omdat ze nog maar zo weinig weten. Met de Tuinkaart heb ik concrete aanknopingspunten voor een gesprek. Ik weet zelf wel wat van tuinieren, maar het is toch verrassend wat er in dat gidsje staat. Een bezoek aan de tuin is nu een feest en we knopen er nog een gezellig bakkie koffie aan vast. Echt leuk om zo samen uit te zijn!’ Toos Verbrugge, vrijwilliger.

Hoe werkt het?

1. Vooronderzoek met tuinliefhebbers
    Er zijn vaak medewerkers en vrijwilligers die de leukste plekjes van de tuin kennen. Samen wordt een eerste bezoek gebracht aan de tuin. Samen wordt naar de wensen en mogelijkheden voor de Tuinkaart gekeken.
  2. Plattegrond maken
    Er wordt een grove plattegrond van de tuin gemaakt, die als basis dient voor de Tuinkaart.
  3. Uitwerken natuurbelevingselementen
    We lichten 15 tot 20 elementen uit die in tekst en beeld worden gevat. Waar mogelijk wordt dit samen met (IVN) vrijwilligers gedaan om de betrokkenheid te vergroten.
  4. Concept Tuinkaart
    Een conceptversie wordt ontwikkeld waarop feedback gegeven wordt.
  5. Definitieve Tuinkaart
    De Tuinkaart wordt aangepast en is nu klaar om te drukken.
  6. Verspreiding
    Samen met de zorginstelling wordt een plan gemaakt op welke manier de Tuinkaarten het best verspreid kunnen worden.

Doelgroep: Cliënten, mantelzorgers

Betrokken partijen: medewerkers, (IVN)vrijwilligers

Prijsindicatie

€ 1.500,- (excl. btw en drukkosten, inclusief ontwerpkosten)