Waterdiertjes Water

Waterdiertjes

Waterdiertjes komen voor in allerlei vormen en maten. Welke er in de sloot bij jou in de buurt wonen, hangt af van de kwaliteit van het water. In een gezonde sloot zie je bijvoorbeeld veel variatie, maar in kleine aantallen. Lees hier alles over de verschillende soorten waterdiertjes of bestel direct een zoekkaart waterdieren.

Download de Waterdiertjes zoekkaart

De aan- of afwezigheid van waterdiertjes vertelt veel over de biologische gezondheid van een sloot. Hierbij wordt gekeken hoeveel waterdiertjes en welke soorten er in het water aanwezig zijn. Niet alles is direct met het blote oog waar te nemen. Dat maakt het scheppen in de sloot ook elke keer weer een verrassing en leuk om te doen.

Sloten lijken van de buitenkant vaak op elkaar. Maar als je ze beter bekijkt, zie je wel degelijk verschillen. Als je de volgende waterdiertjes tegenkomt in jouw sloot, kan je er zeker van zijn dat dit een gezonde sloot is:

Kokerjuffer

Kokerjuffers zijn larven van schietmotten. Schietmotten lijken op een soort nachtvlinders. Zij leggen hun eitjes in het water waar de larven een eigen schuilplaats bouwen van zand steentjes en plantenrestjes. Deze beschermende koker sleept de larve achter zich aan tijdens het jagen naar voedsel. In het water lijken ze wel kruipende takjes.

Schaatsenrijder

De schaatsenrijder is een diertje dat op het water kan lopen. Schaatsenrijders hebben haartjes op hun poten die het water afstoten, waardoor ze over het water kunnen roeien. Schaatsenrijders komen alleen voor in schoon water, omdat schoon water een grote oppervlaktespanning heeft waardoor ze kunnen drijven.

Poelslak

De poelslak is dol op algen. Hij leeft in zijn eigen kleine huisje onder water en smikkelt van de algen die op stenen en waterplanten groeien. Ademen doet hij door zijn huid. Als er te weinig zuurstof in het water is opgelost, maakt hij even een uitstapje naar het wateroppervlak. Hij heeft namelijk ook een long waarmee hij extra zuurstof kan tanken.

Waterspin

De waterspin wordt ook wel de duikerspin genoemd. Net als duikers neemt deze spin haar eigen zuurstofvoorraad mee onder water. Af en toe gaat ze even naar het wateroppervlak – als ze weer naar beneden duikt, blijft er lucht tussen de haren van haar achterlijf zitten. Dat lijkt daardoor wel van zilver.

Ben je deze diertjes niet tegengekomen? Niet getreurd, ze komen namelijk niet voor in élke gezonde sloot. Welke waterdiertjes nog meer een indicatie kunnen geven dat jouw sloot redelijk schoon is, zie je hieronder beschreven:

Bootsmannetje

Bootsmannetjes zwemmen op hun rug en lijken hierdoor op een bootje. Het ziet er heel leuk uit, maar eigenlijk is het een gemene rover. Het bootsmannetje eet kikkervisjes, insecten en kleine vissen (zelfs als ze groter zijn dan hij zelf) en soms eet hij ook soortgenoten. Pak het bootsmannetje maar niet op, want hij kan ook hard in een mensenvinger bijten!

Geelgerande Watertor

Geelgerandewatertor

De geelgerande watertor is de schrik van de sloot: deze roofkever jaagt op insecten, vissen en salamanders. Hij grijpt zijn prooi met zijn voorpoten en kauwt hem vervolgens fijn. Volwassen kevers kunnen wel 3,5 cm groot worden.

Waterschorpioen

Een echte staart heeft de waterschorpioen niet. Het uitsteeksel aan zijn achterlijf lijkt eerder op een angel. De waterschorpioen is dan ook geen echte schorpioen: het is gewoon een insect. Maar de grijpertjes die hij bij zijn voorpoten heeft, maken hem tot een schorpioen look-alike. Met die grijparmen vangt hij kleine waterdiertjes.

Bloedzuiger

Dit beestje heeft zijn naam niet mee. En zijn uiterlijk ook niet, hij ziet er uit als een glibberig slurfje en is een in het water levend neefje van de regenworm. Maar wel een vervelend neefje, want de bloedzuiger zuigt zich namelijk dolgraag vast aan andere dieren zoals vissen. En je raadt wel wat hij drinkt… Hun bloed! En als er een mens lang zwemt? Dan zuigt hij zich aan een lekker stukje mensenhuid vast.

Naast al deze kleine waterdiertjes leven er ook andere dieren buiten de sloot. Watervogels bijvoorbeeld, hieronder vallen onder andere eenden, meerkoeten, futen, reigers, waterhoentjes en zwanen.  Verder kom je in de sloot ook een aantal amfibieën en vissoorten tegen:

Stekelbaars

Wist je dat vissen twee kleine neusgaatjes hebben aan de voorkant van hun snuit? Vissen gebruiken hun ‘neus’ om eten te zoeken of roofdieren uit de weg te gaan. Maar stekelbaarsjes gebruiken hun neus ook om een liefje te vinden. Ze vinden elkaar leuker als ze hetzelfde ruiken!

Tabel waterdiertjes slootjes

Ben je ook benieuwd wat er allemaal leeft bij jou in de sloot? Download dan de gratis zoekkaart waterdiertjes. Met ruim 30 geïllustreerde diertjes weet je jouw vondsten direct te determineren.

Download de Waterdiertjes zoekkaart

Ook interessant