Bernisse bomenroute

4.4 KM
(3)

De Bernisse is een langgerekt natuurgebied van het Hartelkanaal  door Heenvliet, Abbenbroek, Zuidland, Simonshaven tot aan het Spui.

Het riviertje de Bernisse is in de jaren 70 van de vorige eeuw verbreed tot zoetwaterbekken voor land- en tuinbouw en industrie. Wat later werd het polder en akkerland er omheen erbij betrokken en voor recreatiedoeleinden geschikt gemaakt, met o.a. strandjes, vissteigers, een forellenvijver, fiets- en wandelpaden, een speeltuin en het Beverbos in Zuidland. Ook voor vogelliefhebbers is dit een prachtig gebied.

Diverse kunstenaars en vrijwilligers hebben 40 jaar geleden op een kunstige wijze voor de aanleg van de Bernisse gezorgd. Zo zijn bij de aanplant van de bomen “vormen” aangebracht waardoor deze in cirkels, spiralen of vierkanten zijn aangeplant. Er staan veel verschillende bijzondere bomen. De moerbei boom is één van de bijzondere bomen. Ze staan aan het begin van de route (nog op de parkeerplaats). De bomen produceren in de zomer een overvloed aan donkerrode langwerpige vruchten lijkend op een framboos. Vogels zijn er ook dol op.

Ook zijn er vele laantjes, wilgenhagen, een fruithoek en zelfs constructie gemaakt van gebogen wilgentakken -door de kunstenaars een ‘levend huis’ genoemd- is aangeplant, een object dat letterlijk moest groeien.

Heb je opmerkingen over deze route? Stuur een mail naar ivn.voorneputtenrozenburg@gmail.com

Startplaats: Parkeerterrein Rest. De Beren, Stationsweg 27, 3218 AV Heenvliet
Download de app voor deze route

Download onze app