Klusdag Kabouterbos Alphen aan den Rijn

IVN Stadsvergroeners 24 februari 2022

Op 12 februari 2022 heeft het jongerenteam zich opgesplitst om op twee locaties aan de slag te gaan. Een stralende dag, waarop de helft van de groep aan de slag ging in Tiny Forest ‘t Groenoordje in Schiedam en de andere helft van de groep aansloot bij een klusactie bij Bezoekerscentrum De Veenweiden in Alphen aan den Rijn. Lees hier het verslag uit Alphen aan den Rijn.

Een wilgenmuur als oplossing tegen geluidsoverlast

In het kabouterbos achter Bezoekerscentrum Veenweiden waren buurtbewoners, vrijwilligers en zelfs gemeenteambtenaar al de hele dag druk bezig met een muur maken van wilgentenen. Sommige “tenen” waren overigens zo dik dat je het gerust takken of kleine bomen mag noemen. Het kabouterbos is populair en daardoor soms vrij druk. De omliggende bewoners hebben daarom weinig privacy en horen veel geluid van de bezoekers. Een muur van gevlochten wilgentenen zorgt voor een natuurlijk afscheiding en het ziet er nog leuk uit ook. De gemeente had de wilgen geregeld, en vrijwilligers zouden ze het bos in slepen en vlechten. Daar konden ze nog wel wat hulp bij gebruiken dus vroegen ze het jongerenteam om hulp!

jongeren snoeien onderhoud tiny forest

IVN Alphen aan den Rijn samen met jongerenteam aan de slag

Wederom heerlijke middag, zonnetje maakte het een lekker klusklimaatje. Om 13:00u afgesproken met Gerard Been, IVN’er in Alphen. Door vertragingen in treinen was het kernteam later, maar Myrthe en Jonna waren al gelijk aan het werk gezet door Gerard. Mooie verdeling: een deel trok de wilgen uit de flinke stapels, zodat de volgende de tenen kon slepen naar het bos. De daar aanwezigen maakten er vervolgens een vlechtwerk van.
Het vlechtwerk bleek eenvoudige dan gedacht: de gemeente had palen om de 2-3 meter in de grond geslagen en de tenen gingen er om en om tussen. Aan het eind van de middag stond er een ware muur van 2m hoog, 35 meter lang!

Brainstormen bij het insectenhotel

Uiteraard werd er tussendoor tijd genomen om in het zonnetje te zitten, een heerlijk drankje en hapje te nuttigen die de zeer gastvrije organisatoren hadden geregeld en met elkaar te kletsen. Ook kreeg het jongerenteam een korte rondleiding naar het Tiny Forest dat vlak bij het bezoekerscentrum ligt, mooi om te zien hoe elk bosje er weer net iets anders uitziet en groeit! Bij het enorme insectenhotel zijn bovendien nieuwe ideeën opgedaan voor een volgende klusdag.

Wil je een keer komen helpen? Hou dan onze website of insta in de gaten. Je kunt je ook aanmelden voor onze whatsapp groep. Hierin plaatsen wij berichten over aanstaande klusdagen.

jongeren