ivn_stadsvergroeners

IVN Stadsvergroeners helpen op Natuureiland Pampus

IVN Stadsvergroeners 29 augustus 2022

De vaste ploeg vrijwilligers van Natuureiland Pampus was blij met de hulp van de IVN-stadsvergroeners. Zij schreven onderstaande bericht over de onderhoudsdag op het speeleiland.

Acht jonge IVN’ers, die graag de handen uit de mouwen steken, hielpen op zondag 28 augustus om het werkelijk “ontplofte” Natuureiland Pampus in Alphen weer in vorm te krijgen. Het riet en de brandnetels stonden huizenhoog. Na een eerdere maaibeurt met de bosmaaier door leden van het VLB (IVN Vrijwillig Landschapsbeheer) was de ergste wildgroei al weggemaaid van de paden. Op een extra werkmiddag is dit maaisel geraapt en afgevoerd. De structuur van Natuureiland Pampus was nu weer zichtbaar. Maar de waterbaan was verrot en moest vervangen worden. De vijvers waren compleet dichtgegroeid met riet en lisdodden en de stapstenen waren overwoekerd.
Na overleg hoe de klus gaan aan te pakken: samenwerken, sjouwen, scheppen, verplaatsen en kijken of de waterbaan loopt gaan de IVN Stadsvergroeners enthousiast met elkaar aan de slag. Soms met brute kracht, om bijvoorbeeld dat ene stomme paaltje uit de grond te trekken. Het lukt allemaal!

De natuurlijke waterbaan van eikenboomstammen ligt nu goed en het water stroomt weer naar de speelvijver. En daar in de speelvijver staan een paar dames in waadpakken het riet te lijf te gaan, de lisdodden eruit te trekken en het riet onder water af te knippen. Het riet moest ook nog afgevoerd worden door Yolanda, een nieuwe – wel op leeftijd – vrijwilliger op Pampus, die helemaal los ging! Zowel de speel- als de natuurvijver zijn onderhanden genomen. Daarna moest al het groenafval ook nog voor de brug gelegd worden voor de ophaaldienst.

Na afloop is met elkaar genoten van een lunch om weer energie voor de verdere dag op te doen. Wat was de vaste ploeg van Natuureiland Pampus blij met de hulp van de IVN-jongeren! Door omstandigheden was er dit jaar op Pampus minder gewerkt, maar nu is werk weer te overzien met een maandelijks onderhoudsbeurt door de buurtbewoners.