Mensen planten planten Buurt vergroenen

Tweeënhalve ton beschikbaar voor kleinschalige natuur- en waterprojecten

Noord-Brabant 11 januari 2024

Wil jij jouw buurt groener, mooier en beter bestand tegen extreem weer maken? Goed nieuws! Brabanders kunnen namelijk weer een aanvraag doen bij het Buurtnatuur- en Buurtwaterfonds. Met dit fonds stellen de Provincie Noord-Brabant, waterschappen en het Cultuurfonds Noord-Brabant voor vier jaar budget beschikbaar voor kleinschalige natuur- en waterprojecten, die samen met bewoners worden gerealiseerd.

“Het is inspirerend en veelbelovend om te zien dat overal in Brabant buurtbewoners zelf aan de slag gaan om hun buurt groener en klimaatbestendiger te maken. Sinds de start van het Buurtnatuur- en Buurtwaterfonds in 2016 zijn er al ruim 300 projecten ondersteund. Daarnaast is het Fonds een echte aanjager geweest: elke euro inleg is verviervoudigd, omdat andere partijen ook mee zijn gaan doen”, vertelt Hagar Roijackers, gedeputeerde Natuur en Milieu.

Aanvragen bij het Buurtnatuur- en Buurtwaterfonds

Natuurverenigingen, stichtingen en zzp’ers kunnen via de regeling geld aanvragen voor buurtgerichte natuur- en waterprojecten in Noord-Brabant. Het gaat om kleinschalige natuur- en waterprojecten die samen met bewoners worden gerealiseerd en die positieve effecten hebben op het klimaat, het waterbewustzijn, educatie en een gezonde, duurzame leefomgeving.

Bekijk de regeling en vraag het fonds aan

Regeling Schoolplein van de Toekomst

Vanaf 1 mei 2024 gaat de regeling Schoolplein van de Toekomst open. Basisscholen, scholen voortgezet onderwijs en mbo-instellingen kunnen dan een aanvraag doen om hun schoolplein te vergroenen.

Image by Freepik