Groep mensen kijkt geïnteresseerd omhoog in een groene bosomgeving. Overig

Engelstalig aanbod voor expats: je moet er gewoon mee beginnen

Noord-Brabant 23 juni 2026

Het was even wennen in het begin. “Hoe zeg je eigenlijk beek in het Engels?” Maar inmiddels heeft IVN Veldhoven–Eindhoven–Vessem vier gidsen die regelmatig met expats op pad gaan voor natuurwandelingen in het Engels. Hoe bevalt het? Is wandelen met deze doelgroep heel anders? En wat zijn tips voor afdelingen die ook met expats aan de slag willen? We vroegen het aan voorzitter Jos de Bruijn.

Drie jaar geleden klopte Green Café Eindhoven aan bij de IVN-afdeling. Deze groep expats organiseert regelmatig duurzame activiteiten in en rond Eindhoven. Ze zochten gidsen voor een natuurwandeling. Jos, zelf ook natuurgids, hoefde daar niet lang over na te denken. ‘Natuurlijk wilde ik dat doen,’ vertelt hij.

Hoewel Jos goed Engels spreekt, bereidde hij zich wel voor. ‘Ik heb vooraf een lijstje met woorden geleerd. Begrippen als beek en stuw moest ik toch even opzoeken.’ Over de Engelse namen van planten en dieren maakte hij zich minder druk. ‘Mensen komen niet om namen te leren. Ze willen verhalen horen en leuke weetjes. En als we iets niet weten, zoeken we het gewoon even op op de telefoon.’

Jong en nieuwsgierig publiek

De eerste wandeling trok twaalf deelnemers uit alle windstreken, van Estland tot India. Wat Jos meteen opviel: de groep was een stuk jonger dan hij gewend was. ‘Gemiddeld wel zo’n 25 jaar jonger.’ En enthousiast waren ze zeker. ‘De twee uur vlogen voorbij. Iedereen deed mee, stelde vragen en was echt nieuwsgierig.’

Vast onderdeel geworden

Inmiddels zijn engeltalige wandelingen een vast onderdeel van het aanbod. De afdeling organiseert elk jaar een wandeling voor Green Café Eindhoven. Ook bij Hotel Koningshof in Veldhoven worden Engelstalige rondleidingen gegeven. Internationale gasten kunnen daar een wandeling boeken over het groene, bosrijke terrein. Volgens Jos is het gidsen van expats nét even anders. ‘Naast dat ze jonger zijn kennen ze Nederland natuurlijk nog niet zo goed. Daarom vertellen we niet alleen over de natuur, maar ook over de geschiedenis en de omgeving.’

Meedoen blijft lastig

Sommige expats worden lid van de afdeling. ‘We vragen het altijd, en een deel doet dat ook,’ zegt Jos. ‘Maar echt actief meedoen lukt nog niet. Er is natuurlijk een taalbarrière.’ Voorlopig komen er niet meer Engelstalige wandelingen bij. ‘Dat heeft vooral met tijd te maken,’ legt Jos uit. ‘We krijgen nu veel aanvragen voor het nieuwe park De Wielewaal in Eindhoven. Onze gidsen zitten dus al behoorlijk vol. En niet iedereen voelt zich prettig om in het Engels te gidsen.’

Tip voor andere afdelingen

Voor andere IVN-afdelingen heeft Jos nog een praktische tip: ‘Zoek contact met bestaande expatnetwerken. Wij doen zelf geen werving, dat regelen zij. Zij hebben het netwerk. Het kost dus geen extra tijd. Wij hoeven alleen de wandelingen te verzorgen.’

Deel deze pagina