Over Proeftuinen

Proeftuinen: eetbare tuinen om samen te proeven én beleven
Een Proeftuin is een stukje grond van een zorginstelling dat wordt omgetoverd tot een omgeving met eetbare planten, struiken en bomen waarin je van alles kan proeven én ervaren. Kinderen, ouderen en de buurt gaan samen aan de slag om de proeftuin aan te leggen en ze plukken er letterlijk samen de vruchten van. De proeftuin is educatief: bewoners, buurt en de kinderen worden uitgedaagd samen te leren over de planten en dieren in de tuin, samen de biodiversiteit te bevorderen en hun kennis over en weer te delen. De proeftuin staat voor een bredere maatschappelijke beweging dan alleen een eetbare tuin. De proeftuin wil als groene magneet voor de wijk fungeren waarbij niet alleen de buurt, kinderen, ouderen en andere organisaties in de wijk samen aan de slag gaan, maar waardoor ook steeds meer groene en sociale initiatieven in beweging komen.

En wat er ook gebeurt, een Proeftuin heeft één voordeel ten opzichte van andere “Proeftuinen”, aan het eind van dit project kan men in ieder geval altijd daadwerkelijk de vruchten ervan plukken.