Overig

Creëer je winter natuurmoment

In de winter trekken we van nature wat meer naar binnen. Buiten is het koud, nat of donker. Niet bepaald uitnodigend om de deur uit te stappen, zou je kunnen denken. Of biedt het winterseizoen dé uitgelezen kans om de natuur op een andere manier te beleven? Lezers van de JongIVN update delen hun favoriete wintertips voor een dagelijks natuurmomentje, van binnen tot buiten.

Breng de natuur dichterbij

Met de natuur verbinden hoeft niet te betekenen dat je direct van de bank af moet. Met de juiste voorbereidingen kan je vanachter je raam genieten van vogels en andere bezoekers in de tuin of buurt.

Haal de natuur in huis

Zorg voor voldoende daglicht en planten in huis. Naast de bekende kamerplanten kan je ook denken aan dennentakken of andere natuurschatten die je tegenkomt tijdens je volgende wandeling. Binnen kun je genieten van de volgende lees-, luister- en kijktips:

• Lees een groen magazine zoals Roots en Mens & Natuur
  • Duik in de boeken van bijvoorbeeld boswachter Peter Wohlleben
  • Luister naar de podcast ‘Toekomst voor de natuur’ van de Vlinderstichting
  • Droom weg van Planet Earth II op Netflix.

Ook in de keuken kan je je verbinden met het winterseizoen: kies winterse groenten, zoals prei, pastinaak, knolselderij en kool. Met al deze kennis en inspiratie ben je voorbereid om in de lente zaadjes te planten (de echte en metaforische) en je plannen om te zetten in actie.

De deur uit!

Bedenk wat jou motiveert om erop uit te gaan. Je kunt bijvoorbeeld:

• Samen met vrienden of familie een wandeling maken (met de IVN Natuur app)
  • Genieten van de rust die in de natuur te vinden is door alleen op pad te gaan en al je zintuigen scherp te zetten: wat hoor, zie en ruik je?
  • Foto’s maken van planten, dieren en andere natuurelementen in je omgeving. Daar kan je thuis nog verder van genieten! Wil je eerst meer kennis hierover opdoen? Dan is een natuurfotografie cursus ook een mooie start.
  • Duinsleeën is leuk, ook als er geen sneeuw ligt, en je wordt er lekker warm van. Hup, het duin op met je pannenkoekenslee en gáán.
  • Fiets of loop een stukje naar je werk en neem een moment om bewust om je heen te kijken. Of je je nu in stad of dorp begeeft, overal is natuur te vinden.
  • Bezoek exposities of musea die met de natuur te maken hebben, zoals de tentoonstelling ‘De Nestbouwers’ bij het Natuurhistorisch Museum Rotterdam
  • Ga vogels spotten! Start je hier liever samen mee? Bekijk dan of er een vogelcursus bij jou in de buurt wordt gegeven.
  • Zorg dat je warm gekleed bent! Een warm pak verlaagt direct de drempel om naar buiten te gaan.

Veel plezier deze laatste wintermaanden!

Deze tips zijn gedeeld door onze JongIVN update ontvangers (gericht op 18-30 jaar). Bedankt voor jullie bijdrages!