Groen om te doen
Insecten
dinsdag30jun2020

Doe-tip: Gratis zoekkaart vlinders

Heb jij weleens de tijd genomen om de vlinders in je tuin te bewonderen? In de waan van de dag vergeet men vaak welke mooie tuinvlinders er in je eigen tuin te vinden zijn. Iedereen met een tuin kan namelijk de oranjetipje, dagpauwoog of het klein koolwitje spotten! Google kan je een eind op weg helpen om erachter te komen welke vlinder je hebt gezien, maar wij hebben een betere en makkelijkere oplossing.. Gebruik onze gratis Zoekkaart vlinders!

vlinder zoekkaartZoekkaart (tuin)vlinders

Print het bestand en probeer ze allemaal te vinden tijdens de tuinvlindertelling!

Zoekkaart (tuin)vlinders

Vlinders en biodiversiteit

Vlinders zijn een goede indicator voor veranderingen in de biodiversiteit. Dagvlinders zijn namelijk erg gevoelig voor veranderingen in de omgeving. Een stuk gevoeliger dan andere insecten. Hoe het met de dagvlinders gaat, zegt dus veel over hoe het met de natuur in het algemeen gaat. Gaat het daarom goed met de dagvlinders? Dan gaat het ook goed met een heleboel andere dieren. Maar vlinders zijn helaas een sterk bedreigde diersoort. Daarom is het belangrijk dat we goed voor de vlinder zorgen.

Geef je waarnemingen door tijdens de Tuinvlindertelling 2020

Tijdens de Tuinvlindertelling worden gegevens verzameld om te kijken hoe het met onze natuur gaat en om de vlinders beter te kunnen beschermen. Ook jij kan daar aan mee doen! Tel van 4 t/m 26 juli de vlinders in je tuin. Het maakt niet uit hoe groot of klein je tuin is of hoelang je gaat tellen en je hoeft er maar een kwartiertje voor uit te trekken! Als je klaar bent met tellen, kun je telling doorgeven op vlinderstichting.nl

In onze webwinkel nog meer vlinder-zoekkaarten

Wil je meer #groenomtedoen tips?

Bekijk alle tips

Blijf op de hoogte van onze nieuwe tips!

Ga je de natuur in?

Wil je even lekker de natuur in voor wat beweging, frisse lucht en een helder hoofd, dan begrijpen wij dat natuurlijk maar al te goed! Geniet vooral van de natuur, maar blijf dichtbij huis en vermijd drukke plekken. Houd altijd de RIVM richtlijnen in acht:

• Vermijd drukke plekken;
  • Houd altijd minimaal 1,5 meter afstand van elkaar;
  • Heb je griepverschijnselen, blijf dan thuis;
  • Was je handen zodra je thuiskomt;
  • Houd rekening met elkaar en de natuur.

Houd de site van RIVM in de gaten voor de laatste richtlijnen omtrent corona.

Bron: Vlinderstichting